MULKT: Anton Sport risikerer tvangsmulkt på 800.000 kroner for å ha brutt markedsføringsloven. ILLUSTRASJONSFOTO: MORTEN DAHL

MULKT: Anton Sport risikerer tvangsmulkt på 800.000 kroner for å ha brutt markedsføringsloven. ILLUSTRASJONSFOTO: MORTEN DAHL

Anton Sport risikerer tvangsmulkt

Anton Sport må ut med 800.000 kroner i tvangsmulkt fra Forbrukerombudet (FO), dersom kjeden ikke klager vedtaket inn til markedsrådet.

Bakgrunnen for tvangsmulkten var, ifølge Dagens Næringsliv (DN), at Anton Sport i et nyhetsbrev annonserte med 20 prosent rabatt på nye 2016-modeller av en Cannondale-sykler.

 

Brøt markedsføringsloven

Problemet var, ifølge Forbrukerombudet, at kjeden ikke opplyste om noen sammenliknbare førpriser på årets modeller. Ombudet mener derfor Anton Sport har brutt markedsføringsloven, og at kjeden må ut med 800.000 kroner i tvangsmulkt.

Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet sier til DN at kjeden har brutt med et viktig prinsipp i markedsføringsloven om sammenliknbare priser. Han sier at ombudet har bedt om dokumentasjon på dette, og at man etter flere runder har vurdert det dithen at det ikke foreligger slik dokumentasjon.

- Vi mener derfor markedsføringen er villedende, sier fagdirektøren til DN.

 

Vurderer klage

Anton Sport hevder på sin side at de fem modellene i kampanjen for 2016 hadde samme ytelse som fjorårets modeller. Dette kan ikke Forbrukerombudet godta, da fjorårets utgående modeller har en lavere markedspris mot slutten av sesongen.

Anton Sport-leder Morten Borgersen sier til avisen at han er sterkt uenig i vedtaket fra FO, men at man ikke har tatt stilling til om man skal klage vedtaket inn til markedsrådet eller ikke.

Tilbake
 

Påmelding til Sportsbransjedagen 2025 er åpnet

 
Vurderer å bryte samarbeid etter Postens Temu-avtale
 
PORTRETTET - Moniker Sport med all time high
 
ASICS donerer 100.000 kroner til Aktivitetsalliansen
 
Cruit AS rekrutteringsbyrå, partner til Norsk Sportsbransjeforening