MULKT: Anton Sport risikerer tvangsmulkt på 800.000 kroner for å ha brutt markedsføringsloven. ILLUSTRASJONSFOTO: MORTEN DAHL
Bakgrunnen for tvangsmulkten var, ifølge Dagens Næringsliv (DN), at Anton Sport i et nyhetsbrev annonserte med 20 prosent rabatt på nye 2016-modeller av en Cannondale-sykler.
Problemet var, ifølge Forbrukerombudet, at kjeden ikke opplyste om noen sammenliknbare førpriser på årets modeller. Ombudet mener derfor Anton Sport har brutt markedsføringsloven, og at kjeden må ut med 800.000 kroner i tvangsmulkt.
Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet sier til DN at kjeden har brutt med et viktig prinsipp i markedsføringsloven om sammenliknbare priser. Han sier at ombudet har bedt om dokumentasjon på dette, og at man etter flere runder har vurdert det dithen at det ikke foreligger slik dokumentasjon.
- Vi mener derfor markedsføringen er villedende, sier fagdirektøren til DN.
Anton Sport hevder på sin side at de fem modellene i kampanjen for 2016 hadde samme ytelse som fjorårets modeller. Dette kan ikke Forbrukerombudet godta, da fjorårets utgående modeller har en lavere markedspris mot slutten av sesongen.
Anton Sport-leder Morten Borgersen sier til avisen at han er sterkt uenig i vedtaket fra FO, men at man ikke har tatt stilling til om man skal klage vedtaket inn til markedsrådet eller ikke.