BOPIS. Begrepet som betyr «By online, pick up in store” brer om seg i norsk varehandel. XXL var av de første innen varehandel i Norden som tok i bruk en robot til selvbetjent utlevering av pakker handlet på nettet. Denne roboten er et fem meter høyt tårn, og står i butikken på Alnabru.

BOPIS. Begrepet som betyr «By online, pick up in store” brer om seg i norsk varehandel. XXL var av de første innen varehandel i Norden som tok i bruk en robot til selvbetjent utlevering av pakker handlet på nettet. Denne roboten er et fem meter høyt tårn, og står i butikken på Alnabru.

XXL installerer flere roboter

Vi ser at en stor andel av våre kunder som handler på nettet velger å få levert varene i varehus som et gratis fraktalternativ. Nå vil vi at flere butikker skal kunne tilby denne tjenesten, sier Asle Rovik, digital forretningsutvikler i XXL.

- Nå ruller vi ut 13 skap og utvider tilbudet i to butikker. Installasjonen er godt i gang i både Norge, Sverige og Finland, sier Asle Rovik.

Rovik snakker om den nye automatiske pakkeutleveringen de er i ferd med å installere i enda flere butikker. En satsning de vet kundene setter pris på.

-Det er mange positive sider ved dette. Kundene våre slipper å bruke lang tid på å vente på at pakkene skal hentes og våre ansatte kan i mye større grad sørge for ekstra god service og kundebehandling til de som ønsker det. Nå slipper vi også at ansatte forsvinner fra butikkflaten for å hente pakker på et bakrom, sier Rovik.

«Tårnet» til Stockholm

Stockholm City er det første svenske varehuset som får installert det samme «tårnet» som er å finne i XXL-butikken på Alnabru. Dette er roboten med størst kapasitet, et høyt automatiske pakkeutleveringsskap som rommer ca. 300 pakker.

-Alle skapene vi ruller ut i år skal være aktive i god tid før Black Friday, sier Rovik.

Vi ser at en stor andel av våre kunder som handler på nettet velger levering i varehus som et gratis fraktalternativ. Ved å hente i butikken får de samtidig mulighet til å kunne bytte og returnere, det vet vi mange setter pris på.
Målet er å skape en mest mulig sømløs overgang mellom nett og butikk. Skapene varierer i størrelse etter butikken, fra litt over 100 pakker til over 300 pakker i de største installasjonene.  

Tilbake
 

OutDoor by ISPO 2020 er avlyst

 
Februar ble en sterk måned for sportsbutikkene
 
Bransjenytt
Bra trykk på årets On Snow
 
XXL har sendt permitteringsvarsel til ca 1000 ansatte i Norge
 
Ålesund skal bli sykkelby