XXL-resultatet i minus i fjerde kvartal

Resultat før skatt i fjerde kvartal 2019 endte på minus 460 millioner kroner, mens driftsresultatet ender på minus 412 millioner kroner. Ebitda ender på minus 246 millioner kroner.


Resultatene for fjerde kvartal 2019 er skuffende og XXL taper markedsandeler i et tøft sportsmarked. Varelageret har blitt større enn ventet, blant annet på grunn av dårlige vinterforhold i byene. Dette skal ned og XXL varslet under dagens resultatfremleggelse, starten på et massivt oppryddingssalg.

Nå gjøres det ekstraordinære nedskrivinger på 385 millioner.


Utfordrende år

2019 var et utfordrende år for de aller fleste i sportsbransjen også for XXL. Totale inntekter endte på 8 992 millioner kroner, ned med 5 prosent fra samme periode året før.

I Norge falt inntektene med 16 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med forrige periode, mens i Østerrike der de forventet vekst, falt inntektene med 23 prosent i sammenlignbare butikker. Utviklingen i Østerrike forklares med kannibalisme, men XXL forventer høyere salgsvolum over tid. I løpet av året vil de åpne to nye butikker i samme geografiske området, rundt Wien.


Konseptet skal oppgraderes

XXLs nye styreleder Hugo Maurstad, sier kjeden nå vil oppgradere konseptet, og gjøre butikkene mer spennende. Han innrømmer at det er gjort for lite, over forlang tid.

Dårlige vinterforhold i de store byene, sammen med kraftige rabatter hos konkurrentene bidro også til en negativ like-for-like vekst på 12,2 prosent i kvartalet. Særlig desember og julehandelen var svak, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

I januar 2020 sviktet også salget og XXL skriver at de totale driftsinntektene falt med rundt 22 prosent, til 600 millioner kroner.

Fremover forventer XXL å bremse tempoet i butikkutrullingen og varslet kun to nye butikker i Østerrike. Samtidig vil XXL nedbemanne flere eksisterende butikker.

En ambisjon for selskapet på litt lenger sikt er å lande en lagerbeholdning per butikk på 25 millioner kroner.

 

 

Tilbake
 
Nyheter

Slik blir kontantstøtten for bedriftene

 
Uro og økonomiske bekymringer
 
Bransjenytt
Nike har en plan for driften under COVID-19-krisen
 
OutDoor by ISPO 2020 er avlyst
 
Februar ble en sterk måned for sportsbutikkene