Illustrasjonsbilde: SGN Rakkar

Illustrasjonsbilde: SGN Rakkar

Vinter i sportsbransjen

Markedet er tøft for store deler av varehandelen, og sport er ikke noe unntak.

– I 2021 hadde vi tidenes fjerde kvartal, det tviler jeg på at ble slått i 2022, sier administrerende direktør Trond Evald Hansen i sportsbransjeforeningen som nylig estimerte et omsetningsfall for sportsbransjen i årets siste kvartal på drøye 10 prosent mot året før.


Men, desember ble en kald måned, og siden årsskiftet har det lavet ned på Østlandet noe som normalt sett er godt nytt for sportsbransjen.

 

På generelt grunnlag er det bra for de aller fleste aktørene i norsk sportsbransje med snø, kulde og godt vintervær. For da kommer kundene til butikkene for å kjøpe alt fra ski og vinterleker til varme klær. Denne vinteren er det foreløpig mye som tyder på at godt vintervær alene, ikke kan demme opp for alle utfordringene som truer varehandelen.

 

XXL som er et børsnotert selskap kan ikke slippe salgstall og resultater, men kommunikasjonsdirektør i XXL, Andreas Nyheim, sier markedet er tøft, og han tror det vil fortsette å være slik en stund fremover.

 

– Markedet er tøft for store deler av varehandelen og sport er ikke noe unntak. Kundene er ekstra prisbevisste om dagen og vi må jobbe ekstra godt med tilbudene og kampanjene våre. Dette gjør også at vi sitter igjen med lavere marginer enn normalt, sier han.

 

Morten Borgersen i Anton Sport viser til at starten på året har vært preget av svært vanskelige kjøreforhold og kaos, og at det derfor ikke er representative dager for å si noe om effekten av snøværet. Men, han er fornøyd med omsetningen så langt i vinter, og viser ikke til tall, men understreker at det var en bra start med vinter tidlig i januar 2022 også.

 

Presset privatøkonomi

Presset på norske lommebøker er kraftigere enn på veldig lenge. Det påvirker også aktørene i sportsbransjen.

 

– November og desember var to veldig bra måneder i vårt system. Men at alle i retail vil merke presset på økonomien i 2023 er det liten tvil om. For Sportsbransjen hadde det derfor vært et eventyr om det ble en god gammeldags vinter, sier Borgersen.

 

Mer enn nok varer 

Før julehandelen var en av de store utfordringene i markedet at det var for mye varer, både hos leverandørene og i forhandlerleddet. Både Borgersen i Anton Sport og Nyheim i XXL tror situasjonen er like utfordrende nå som da.

 

– For vår del så vi dette etter sommerferien og tok omgående grep som gjør at vi har full kontroll på eget varelager, sier Borgersen.

 

– Vi i XXL har også for mye varer på lager, men dette er kvalitetsvarer som vi regner med å få solgt etter hvert. Vi har tatt diverse grep, og reduserte blant annet innkjøpene med 600 millioner i andre halvår, sier Nyheim.

Tilbake
 

Aclima arrangerer «Aclima Xpedition» i forbindelse med Finnmarksløpet 2023

 
Ny Country Manager for Fenix Outdoor Norge AS
 
Nytt digitalt verktøy til både sykkeleier og -forhandler
 
Ny sjef for XXL i Norge
 
Fra leserundersøkelsen av SPORT