Sportskjedenes andre kvartal

Etter to svært gode år i sportsbransjen under pandemien er det nå tyngre blant sportskjedene og i sportsbransjen. Sportskjedene viser til 5,3 prosent lavere omsetning i andre kvartal 2023 mot samme tid i fjor og 1,8 prosent lavere omsetning per første halvår mot fjoråret. Sportsbransjens omsetning har siste året vært preget av store varelagre som igjen har gitt nordmenn mulighet for å kjøpe sportsutstyr på tilbud.



Salgsdriverne

Andre kvartal 2023 endte med en samlet omsetning på NOK 3,1 mrd. Det er en nedgang på -5,3 prosent mot samme periode året før. Første halvår 2023 er ned 1,8 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2022.

 

- 2020 og 2021 var ekstraordinært gode år for sportsbransjen. Bransjen fikk en ventet korreksjon i 2022 med en nedgang på 9,3% for året i sportskjedene. Sportskjedene ligger likevel, per 1.halvår, litt foran 2019 omsetningen som på mange måter var det siste «normalåret». Det er særlig aktiv fritid som dominerer første del av sommerhalvåret, sier Trond Evald Hansen. Mange sportsbutikker melder om fortsatt stor interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Løpsbølgen, turer i fjellet og lek motiverer nordmenn til å holde seg i form når forholdene ligger til rette.

 

Reiselystne nordmenn, energipriser og høy inflasjon.

Pandemien ga to elleville år for sportsbransjen, der nordmenn levde med strenge restriksjoner mot å møtes fysisk og å få reise. Deretter har suget etter nettopp reiser og fysiske møter gitt effekter for sportsbransjen. Mange nordmenn har valgt å bruke feriepengen til utenlandsreise i sommer og annen tjenesteytende næring.

 

Den nevnte økte reiselysten, økte drivstoffpriser, økte strømpriser og økte matvarepriser, påvirker nordmenns lommebok. Inflasjonen er vesentlig høyere enn ventet og ønsket. Nordmenn kjenner nå effekten av økte renteutgifter, sportsbransjen merker det særlig på dyrere produkter som er mer krevende og få omsatt. Nå ser vi justeringer av økonomien gjennom økte renter. Det er liten tvil om at nordmenn vurderer strengere hva de bruker pengene på.

 

Sykkel er et stort marked i Norge. I 2021 og 2022 ble salget rammet av for liten tilgang på sykler. Salget gikk noe ned sammenlignet mot rekordåret i 2020, hvor det ble solgt over 400 000 sykler. Under årets andre kvartal, tiden på året der suget etter sykler naturlig nok er størst, ser vi at det fortsatt er noen forsinkelser på noen leveranser, men situasjonen er vesentlig bedre enn i fjor. Før vi har summert sykkelsesongen, er signalene fra bransjen at sykkelsalget er litt ned mot fjoråret.

 

Høye varelagre = høy rabatter

Det er godt kjent at mange av sportsbransjens aktører har strevd med høye varelagre det siste året. Det har resultert i til dels svært gode rabatter for sportsutstyr til nordmenn. Nå rapporteres det om langt sunnere varelagre enn det vi hørte i februar. Marginbilde i bransjen påvirkes naturlig nok av tiltakene. Selv om det har kostet bransjen dyrt, har tiltakene vært nødvendige og effektene (tross alt) gode.

 

Været på lag med sportsbransjen

Inngangen på tredje kvartal (juli) signaliseres å være god. Det er ingen tvil om at det varierte været på sentrale østlandet har spilt på lag med sportsbransjen i sommer. Det mange kaller «typisk norsk sommer» er bra sportsbransje-vær. Da selges det klær og sko til allslags vær, og ellers mye annet sportsutstyr som bidrar til å holde varmen i nordmenn.

Tilbake
 

Netthandel løfter Northug

 
Erik Sønsterud utnevnt til permanent administrerende direktør i Brav
 
Innholdsmarkedsføring:
ZIENER is looking for a independent sales agent for Norway!
 
Lars Syse Christiansen utnevnt til ny finansdirektør i XXL Group
 
Aclima overtar europeiske distribusjonsrettigheter fra Odex Aps