Spreke voksene. Et gledelig funn i Garmins helserapport er at seniortreningen er en trend som fortsetter å vokse.

Spreke voksene. Et gledelig funn i Garmins helserapport er at seniortreningen er en trend som fortsetter å vokse.

Slik er nordmenns helse og treningsvaner

Til tross for unntakstilstanden har Garmin også i år undersøkt nordmenns treningsvaner. Rapporten belyser hva som er drivkraften bak og hvordan treningen får oss til å føle oss og hvordan og med hvem vi foretrekker å trene med. Et gledelig funn er at seniortreningen fortsetter å vokse.


Helse er et vidt begrep, derfor har Garmin denne gangen sett nærmere på stress og søvn i relasjon til trening. Alt henger sammen med alt!

Rutinebrudd gjør det vanskeligere å trene

Pandemien har gjort det vanskelig for mange å trene. Nesten halvparten av alle nordmenn oppgir at de trener mindre på grunn av koronasituasjonen. Samtidig er styrketrening nå langt mer populært enn ballsport.

Undersøkelsen viser at 1 av 3 ikke trener mer fordi de ikke vet hva de skal trene. Når man ikke lenger kan følge etablerte rutiner, kan det være vanskelig å gjennomføre treningen. 

– Flere har fått hverdagen snudd på hodet, inkludert de som er vant til å trene på treningssentre. Det kan være vanskelig å få trent når du blir tvunget ut av rutinen din. I den nye hverdagen kan det være smart å logge treningen i apper og lignende. Da holder du lettere motivasjon og inspirasjon - også når rutinene endres, sier Andrew Søgaard i Garmin Norge.

Mange trener styrke med vekter på treningssentre, sentrene ble som kjent pålagt å stenge som følge av koronasituasjonen 24. mars. Selv om sentrene nå har fått lov til å åpne vil det ta tid før man kan si noe om hvordan aktiviteten vil stabilisere seg.

De yngre trener mer styrke

Styrketrening blir stadig mer populært, særlig blant unge. Nesten 65 prosent av alle menn og 55 prosent av alle kvinner i aldersgruppen 18 til 29 oppgir at de regelmessig trener styrke. Det gjør styrketrening til den mest populære treningsformen blant unge. Det er langt mer populært enn ballsport, som kun 7 prosent av befolkningen trener til vanlig.

Gåing og powerwalking er nordmenns favoritt

Også løping er populært blant respondentene i den yngste aldersgruppen. Undersøkelsen viser at nesten halvparten inkluderer løping i treningen sin. Den vanligste og mest populære treningsformen i Norge – uavhengig av alder – er imidlertid gåing eller powerwalking.

– All mosjon gir helsegevinster.

Det kan være like bra – om ikke bedre - å mosjonere regelmessig som å trene anstrengende i ny og ne. I tillegg er det veldig bra om folk ikke blir sittende inne på hjemmekontoret hele dagen, og legger inn litt mosjon i hverdagen, som for eksempel en skogstur. All trening gir helsegevinster, sier Søgaard, og fortsetter:

Også i mosjon kan man bruke moderne teknologi til å måle puls, hastighet og kaloriforbrenning. Når man ser progresjon og helsegevinster med selv enkel mosjon, vil det være enklere å motivere seg neste gang.

Trening og avslapping viktigst for å redusere stress

Fysisk aktivitet reduserer stress. Garmin Helseundersøkelse 2020 viser at halvparten av alle nordmenn mener at trening er viktig for å håndtere stress.

Mer enn fire av ti nordmenn oppgir at de opplever stress flere ganger i uken, og 15 prosent sier at de er stresset nesten hver dag. Det er verken bra for kropp eller hode. Heldigvis har flere fått øynene opp for at fysisk aktivitet reduserer stress. Å trene er nå blitt nesten like vanlig for å håndtere stress som å slappe av.

De yngste stresser mest

De mellom 18 og 29 er mest stresset. Sammenliknet med resten av befolkningen, er det dobbelt så mange i denne gruppen som opplever stress hver dag. Tallet er også høyt for folk i alderen 30 til 49, og litt høyere hos kvinner enn menn.

Blant de spurte i undersøkelsen mellom 30 og 49, oppgir 75 prosent av kvinnene og 62 prosent av mennene at trening er viktigst for å håndtere stress.

Flere logger treningen

Stadig flere av oss loggfører trening gjennom apper og treningsklokker. 35 prosent av menn i alderen 30 til 49 sier at det er viktig at treningen blir registrert, og de fleste pleier å loggføre hvor langt de har gått, syklet og løpt. Dette kan gi mestringsfølelse og redusere stress. 

– Med moderne teknologi kan man måle stressnivået sitt og enkelt endre vaner, noe som gjør det mulig å se om tiltakene har effekt. Loggføring av trening gir også et mer realistisk bilde på form og stressnivå. Kanskje vil du oppdage at treningen var bedre selv om du trodde du hadde en dårlig dag? Det samme gjelder stress. Mange føler de har mer stress i kroppen enn de faktisk har. Når de oppdager det vil stressnivået ofte i seg selv blir redusert, sier Marcus Bjärneroth, PR-ansvarlig i Garmin.

Over tre millioner nordmenn sliter med søvn

Søvnmangel er nærmest blitt et folkehelseproblem, og hele 6 av 10 nordmenn har søvnproblemer. Stadig flere velger å trene for å løse problemet.

 

I undersøkelsen oppgir hele 20 prosent av kvinnene og 11 prosent av mennene at de har problemer med å sovne. Videre oppgir nesten én av tre at de våkner i løpet av natten.

– Rundt én av ti lider av insomnia og har søvnproblemer som har vart i minst tre måneder. Vår undersøkelse tyder på at søvnproblemene er større enn antatt. Vi sover jevnt over dårlig, uten at det er så ille at vi oppsøker lege, sier Bjärneroth.

 

Vi trenger søvn for å prestere godt og ha det bra

Til tross for at mange nordmenn har søvnproblemer, oppgir hele 4 av 10 at de ikke gjør tiltak for å forbedre søvnen sin. Det kan gå på bekostning av helsen.

Forskning viser at mindre enn syv timer søvn over lengre perioder får cellene våre til å fungere dårligere, blant annet ved at de eldes raskere. I tillegg gjør søvnmangel at vi presterer dårligere og svekker konsentrasjonsevnen vår.

Undersøkelsen viser også at det er de mellom 18 og 49 år som strever mest med å sovne, mens de over 50 våkner mest i løpet av natten. Hele 1 av 3 mellom 18 og 29 sier at de sliter med innsovning. Samlet er det flest i aldersgruppen mellom 18 og 29 som peker på stress som årsak til søvnmangelen. 

I undersøkelsen oppgir nesten halvparten av respondentene at de har brukt eller vurderer å bruke en app for å måle søvnkvaliteten.

– Med moderne teknologi kan man måle søvnkvalitet, og ved å endre vaner kan man se direkte om det gir resultater og om man får bedre søvn. Ofte ser vi at folk faktisk sover mye mer enn de selv tror, sier Bjärneroth og fortsetter:

– Mange sover bedre av å logge søvnen sin via klokke eller app. De kan ha følelsen av å være våken «hele natten lang» men når dataene viser at kroppen har sovet ganske mye likevel roer stresset seg. Det gjør det lettere å sovne neste natt fordi vi har fått et godt argument mot vår indre stemme. 

 

Trener for å sove bedre

Halvparten av kvinnene mellom 18 og 29 oppgir at de trener for å forbedre søvnen. Undersøkelsen viser at trening er det vanligste grepet folk tar for å sove bedre. Hele 1 av 3 oppgir dette som virkemiddel. Flere tidligere studier har vist at jevn trening kan styrke søvnen, og at folk som trener regelmessig har en tendens til å sove bedre enn de som ikke er aktive.


Vi gir oss selv dårlig kroppsbilde  

Den som har mest negativ påvirkning på vårt eget kroppsbilde, er oss selv. Også influencere og sosiale medier gir oss dårligere kroppsbilde.

Tallene forteller at over halvparten av de mellom 18 og 30 er misfornøyd med eget utseende, og nærmere 2 av 3 i aldersgruppen 18 til 49 mener at selvkritikk er blant årsakene til dårlig selvbilde. 

Eldre menn er mest fornøyd med eget selvbilde 

Undersøkelsen viser at eldre menn har et mest avslappet forhold knyttet til eget utseende. I aldersgruppen 65 til 79 svarer nesten 6 av 10 at de aldri kjenner på kroppspress. 

Samtidig sliter mange unge menn med eget selvbilde. I undersøkelsen kommer det frem at over 80 prosent av alle menn i aldersgruppen 18 til 29 trener for å få et bedre utseende snarere enn andre årsaker, som for eksempel helsegevinster. 

Unge mest kritiske til influencere og sosiale medier

Undersøkelsen viser at den yngste aldersgruppen er mer kritiske til seg selv enn resten av befolkningen. Over halvparten av alle unge menn og kvinner mellom 18 og 29 opplever at utseendet deres ikke er bra nok.

I undersøkelsen svarer 68 prosent av kvinnene og 57 prosent av mennene mellom 18 og 29 at sosiale medier gir dem negativt kroppsbilde. 

 

Tilbake
 

Ny rekord takket være Sport og friluft

 
Leverte et knallsterkt tredje kvartal
 
Vinterens ISPO-messe blir heldigital
 
Krever strengere tiltak mot salg av piratkopier på nett
 
Bli med på Styrkeuka 2020