European Outdoor Group (EOG) og Messe München har besluttet å avlyse OutDoor på grunn av for liten interesse og for få påmeldinger. -Vi er unektelig skuffet, da vi har investert mye energi i å utvikle og promotere det nye konseptet for OutDoor 2025, sier utstillingsdirektør Lena Haushofer.
-Noen ganger er det nødvendig med modige beslutninger, sa Christian Schneidermeier, som nylig tok på seg sin nye rolle som direktør for European Outdoor Group i begynnelsen av februar. -Men utover å være modige, er beslutningen vår om å ikke holde OutDoor i 2025 logisk. Til tross for vår beste innsats – alt fra et nytt messekonsept til grundige diskusjoner og appeller – tilsier antallet påmeldinger som vi har mottatt til dags dato at vi ikke vil nå målene som er satt for OutDoor 2025. Hvis vi ikke kan nå disse målene om 20 prosent flere utstillere og besøkende, tror jeg at det å ikke holde messen i år enn gir oss større muligheter. Samtidig utvider vi også vårt strategiske partnerskap med Messe München for å styrke våre fremtidige bestrebelser.
Messe München har også nylig gjennomgått organisatoriske endringer. Harald Kirchschlager, administrerende direktør for strategi og utvikling, har tatt overordnet ansvar for ISPO-gruppen.
- Analyser av fakta har vist at vi ikke har oppnådd det vi hadde håpet på. Christian og jeg så hverandre i øynene og ble enige om å pause OutDoor. Vi ser dette som en betydelig mulighet for en ny start, som lar oss allokere alle nødvendige ressurser for å ytterligere styrke ISPO München som den sentrale globale plattformen for sports- og friluftsindustrien. Under ledelse av utstillingsdirektør Lena Haushofer vil vi konsekvent forfølge og utvikle denne tilnærmingen.
-Vi er unektelig skuffet, da vi har investert mye energi i å utvikle og promotere det nye konseptet for OutDoor 2025, sier utstillingsdirektør Lena Haushofer. -Likevel er vi sikre på at ISPO Munich 2025 vil tjene som en effektiv plattform for å ta opp de presserende og relevante fremtidige problemene for utendørssamfunnet, både for utstillere og besøkende, gitt de nåværende omstendighetene. -Disse vil bli tatt spesielt hensyn til i utviklingen av hall- og konferansekonsepter. Registreringen for ISPO Munich 2025 åpner neste uke.
For EOG handler 2025 om transformasjon. Etter den annonserte utsettelsen av European Outdoor Summit, utnevnelsen av en ny direktør og det kommende gjenvalget av styremedlemmer og presidentskapet, er det å sette OutDoor på pause et neste logiske skritt. Christian Schneidermeier beskriver dagens situasjon ved EOG; -Vi vil bruke 2025 til å gjennomføre nødvendige analyser og utvikle alle tiltak som trengs for å komme i gang igjen i 2026 – med nye navn på styret, friske ideer og overbevisende formater som vil gi reell merverdi for industriens deltakere. En oppgave vil være den konseptuelle utviklingen av de to formatene, ISPO og OutDoor, innenfor rammen av det strategiske partnerskapet mellom EOG og Messe München
Friluftsbransjen har gjentatte ganger understreket viktigheten av en global plattform for nettverksbygging og informasjonsutveksling. I 2025, til tross for kanselleringene, vil det være to utmerkede muligheter for dette: EOG vil igjen støtte den velkjente og vellykkede Sustainability Hub på ISPO 2025. I tillegg pågår det arbeidet med en "Sustainability Conference", som vil gi mulighet for personlige utvekslinger om de mange bærekraftstemaene innen industrien utendørs rundt det opprinnelig planlagte.
-Vi inviterer hjertelig alle interessenter i utendørsbransjen til å delta på både konferansen og ISPO 2025, og vi ser frem til gode diskusjoner, avslutter Harald Kirchschlager og Christian Schneidermeier på vegne av Messe München og EOG