Til tross for utfordringene knyttet til koronaviruset, steg Nikes inntekter med 5 prosent, til 10,1 milliarder dollar i selskapets 3. kvartal. Netthandelen økte med 36 prosent sammenlignet med samme periode i fjor
Ledelsen i Nike uttrykte optimisme for selskapets fremtid under kvartalsrapporten, til tross for at koronaviruset fortsetter å spre seg verden over.
Selskapet har allerede gjenåpnet butikken i Wuhan-området i Kina, der utbruddet begynte, kunne administrerende direktør John Donahoe fortelle.
Men gjenåpninger av butikker i Nord-Amerika ligger litt lenger frem i tid og vil vurderes i hvert enkelt tilfelle, sa CFO Andy Campion.
Men også for Nike ble driften i Kina vesentlig påvirket av COVID-19. De valutajusterte inntektene sank 4 prosent etter 22 foregående kvartaler med tosifret vekst, ifølge en pressemelding fra selskapet.
Selv om de samlede inntektene i kvartalet ble rammet av koronaviruset, mener selskapet at inntekskurven for det kinesiske markedet vil flate ut i løpet av neste kvartal.
Etter å ha gjenåpnet de fleste butikkene i Kina, kunne Donahoe fortelle at enkelte butikker allerede er oppe i samme besøkstall som ifjor. Selskapets strategi for håndtering av pandemien i Kina vil de derfor nå overføre til resten av markedene.
«Vi har en god strategi som vi vil bruke andre steder», sier Donahoe.
Til tross for utfordringene knyttet til koronaviruset, steg Nikes inntekter med 5%, til 10.1 milliarder dollar i kvartalet og salget i de digitale kanalene økte.
Enkelte analytikere mener at netthandelen ikke vil veie tilstrekkelig opp for tap av trafikk i fysiske butikker, men Nike står fast ved sin strategi for den digitale satsingen under koronakrisen.
Et av de viktigste grepene Nike har gjennomført er å nå fjerne abonnementsavgiften for sin NTC Premium-strømmetjeneste i USA, slik de gjorde det i Kina.
Donahoe forteller at etter de gjorde denne tjenesten tilgjengelig for kinesiske forbrukere, økte engasjementet, og mye av handelen som normalt sett vill foregått gjennom de fysiske butikkene i Kina ble overført til shoppingappene. Nike registrerte 30 % vekst i sin digitale virksomhet i regionen.
Selskapet er optimistisk med tanke på fremtiden, selv om pandemien fortsetter å spre seg. For allerede forrige uke kunne de gjenåpne sin førte butikk i Wuhan-området. Når de eventuelt kan åpne igjen i USA, er en vurdering de gjør fra butikk til butikk, sa CFO Andy Campion.
Fordi de såpass raskt var tilbake til en normalitet i Kina, vil mange av de samme tjenestene tilbys både i Europa og USA. I praksis betyr det at de vil finne flere måter å samhandle med kundene på, som for eksempel gjennom sin nyeste kampanje "Play inside, play for the world".
Nike var allerede igang med sin offensive digitale satsing før pandemien, men Campion ser at situasjonen nå akselererer endringstakten i forbrukeratferden.
Nikes 3. kvartal
|
Q3 |
YoY |
Inntekter |
$10.1 milliarder |
+5% |
Nike brand inntekter |
$9.6 milliarder |
+5% |
Converse brand inntekter |
$506 millioner |
+9% |
Bruttomargin |
44.3% |
-80 BPS |
Netto inntekt |
$847 millioner |
-23% |
Kilde: Nikes pressemelding
Nike vil heller ikke stoppe allerede planlagte produktlanseringer på grunn av koronautbruddet.
Donahoe sier de vil lansere produkter - selv de som er knyttet til store arrangement som det utsatte Tokyo-OL – men nå etter eget tidsskjema.
"Men jeg garanterer dere en ting," sa Donahoe. "Når portene åpnes igjen, og det blåses i den første føyta, kommer energien til å sprenge rammene. Verdens lidenskap for sport er fortsatt uforminsket. Og når den kommer tilbake, vil Nike være der."