LAVER NED. Nå får utøverne enda bedre forhold i tillegg er bruken av fossilt drivstoff i nasjonalanlegget redusert. Foto: Ken Opprann.

LAVER NED. Nå får utøverne enda bedre forhold i tillegg er bruken av fossilt drivstoff i nasjonalanlegget redusert. Foto: Ken Opprann.

Nå snør det i Kollen

Oslo kommune har startet snøkanonene i Holmenkollen Nasjonalanlegg. Temperaturene fremover avgjør om produksjonen kan kjøres for fullt, men det ser lovende ut - i alle fall på nattestid.

Oslo kommune sørger for et oppgradert og mer miljøvennlig Holmenkollen.

4. november startet Oslo kommune snøproduksjonen i Holmenkollen. Før årets skisesong har Kultur- og idrettsbygg Oslo KF gjennomført flere oppgraderinger i Holmenkollen nasjonalanlegg. Arbeidet innebærer at lysanlegget har blitt modernisert og at anlegget for snøproduksjon er utvidet. Det betyr mer og bedre lys for brukerne, og at snøen kan produseres lokalt, i stedet for å måtte fraktes ut i løypa med hjullastere og dumpere fra eksterne depoter.

- Oppgraderingene vi har foretatt er miljøvennlige, kostnadsbesparende og gir muligheten for en mer effektiv snø-legging av løypene fremover, sier Eli Grimsby, direktør i Kultur- og idrettsbygg,

Bedre belysning og flere produksjonspunkter for snø vil i tillegg føre til at en kan åpne en større del av løypenettet raskere og tidligere enn foregående år. Man kan nå legge en løype som går fra skistadion til Midtstua og opp til «Glidtest» i ett strekk.

- Dette vil gi brukerne av anlegget en lengre løype tidligere i sesongen, noe som er spesielt viktig for Oslo-folk på kveldstid, sier Knut O. Kristiansen, prosjektleder i Kultur- og idrettsbygg.

Modernisering gir miljøgevinst

LED teknologien gir betydelig lengre levetid på lampene og reduserer strømforbruket. Samtidig gir den nye teknologien muligheter til å justere lyset langt bedre etter vær og behov.
I skiskytterarenaen tilfredsstiller belysningen nå kravene fra det internasjonale skiskytterforbundet (IBU) om bedre belysning av skivene ved tåke.
Inne på anlegget er det etablert nye, permanente tilkoblingspunkter med tilstrekkelig strømkapasitet for alle typer arrangementer. Bruk av dieselaggregater er ikke lengre nødvendig.  
Tidligere har en måttet kjøre ut snø med lastebiler i den delen av løypa som har fått utvidet snøproduksjonsanlegget. Nå vil driftspersonellet kunne produsere og bearbeide snøen lokalt. Dette reduserer bruken av fossilt drivstoff, går betydelig raskere, og gir bedre kontroll på hvor mye snø en trenger i anlegget. 

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024