XXLs nye styreleder Hugo Maurstad la frem sin visjon for konsernet på XXLs resultatfremleggelse 7.februar.

XXLs nye styreleder Hugo Maurstad la frem sin visjon for konsernet på XXLs resultatfremleggelse 7.februar.

Maurstad varsler kraftige endringer i XXL

Nå skal lageret tømmes og hele organisasjonen skal strammes opp, fra topp til bunn. XXLs nye styreleder Hugo Maurstad mener utgangspunktet er sterkt for å ta selskapet videre.


– Vi har vokst fra null til ni milliarder kroner på 20 år. Denne utviklingen har sammen med nye outlet og økt netthandel, økt kapasiteten i markedet - kapasiteten skal ned, sier XXLs nye styreleder Hugo Maurstad

.Men han har tro på at «big box»-butikkene og nett-handel, vil være vinnerkombinasjonen for XXL, også i fremtiden.

Om det fortsatt skal være like mange XXL-butikker i fremtiden, er ikke sikkert. Men butikkene må bli morsommere å gå inn i, sier Maurstad. Han mener XXL har vær litt for dårlige til å skape de gode opplevelsene i butikkene sine, men understreker at den endringsjobben allerede er i full gang.
For selv om XXL venter på den nye konsernsjefen Pål Wibe som tiltrer 1 april, forsikrer Maurstad markedet om at de varslede tiltakene igangsettes omgående. Maurstad uttrykker samtidig stor tro på at Pål Wibe vil være rette kapasiteten til å ta ideene videre.

– Jeg har kjent Pål Wibe i 25 år, og dere som kjenner ham vet at han har mer energi enn de fleste av oss, det vil nok være nyttig.


Viktige endringer

Det ble lansert flere tiltak for å snu pilene i riktig retning.
Først skal lageret tømmes, og det blir nok brutalt for markedet. 160.000 varer i skiavdelingen skal ut, og prisene vil dumpes. Tolle Grøterud bekrefter at selskapet nå starter et massivt ryddesalg av vintervarer. Blant annet skal 67.000 par ski ut.
Nytt opplæringsprogram er satt i gang og vil foregår gjennom hele organisasjonen i løpet av våren.
Det vil nok bli mange forandringer innad i løpet av våren, bekreftet Hugo Maurstad.


Tilbake til kjernen

Det er første gang XXL rapporterer om negativ topplinje. Det å være en stor aktør i markedet er viktig, sier Maurstad, men kapasiteten skal ned. Sportsmarkedet er overmettet.
Stein Eriksen, CFO i XXL, sier en del av den nye strategien er å kvitte seg med enkelte leverandører. Det store salget handler om å kvitte seg med fjorårets produkter, for å kunne starte på nytt.
Han varslet også en nedskalering av enkelte butikker.
Hvilken betydning og eventuelle muligheter Gresvig-konkursen byr på, ville ingen i ledelsen kommentere under dagens resultatfremleggelse.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer