Foto: Hestra.

Foto: Hestra.

Markedet for ski fortsetter å øke

Leveransene av ski, støvler og bindinger til det europeiske markedet vokste for tredje året på rad i løpet av vintersesongen 2018/19, ifølge den årlige rapporten som nylig ble sluppet av Federation of the European Sporting Goods Industry (Fesi). Enkelte av analytikerne deres forventer at denne positive trenden vil fortsette i flere år fremover.


Estimater Fesis har gjort for det globale markedet i 2018 og 2019, viser en økning på om lag 10 prosent sammenlignet for forrige sesong. Ser man kun på markedet for ski økte kategorien med 16,9 prosent, med totalt 3,7 millioner par.

I Østerrike – det nest største markedet for alpinski i 2018/19, etter USA, men like foran Frankrike og Tyskland, klarte produsentene å levere totalt 432656 par alpinski, eller 12 prosent av verdensmarkedet, ifølge den østerrikske foreningen for produsenter og leverandører i sportsbransjen (VSSÖ). Til sammenligning, kun 392000 par i løpet av sesongen før.

Fortsatt vekst

Fesis vintersports komite ser en tilsvarende trend i andre europeiske markeder, bortsett fra i Storbritannia. Innen EU ble den største veksten registrert i Italia, Spania og Sverige.

Ser man kun på vårt kontinentet , så er Europa det sterkeste markedet estimert til 48 millioner ski innen alpinsegmentet. Bak Europa kommer Nord-Amerika, så stillehavsregionen, Sør-Amerika, Midtøsten og Afrika.

Utleiesegmentet øker

For denne sesongen forventer VSSÖ fortsatt vekst, og spesielt i utleiesegmentet. Forrige sesong var 60 prosent av skiene som ble solgt i Østerrike allerede brukt i utleie. Flere og flere folk leier ski eller fullt utstyr med støvler og bindinger, enten for ferien eller for hele sesongen. Men samtidig med at denne trenden utvikler seg, er kundene blitt mer kravstore. Ifølge VSSÖ er det nå økende interesse for høykvalitetsutstyr, og dermed også for dyrere utstyr. Økningen i utleiesektoren merkes i de fleste land der alpin-turismen er betydelig. Den verdensomspennende interessen for touringski har også vokst betydelig de seneste årene, og ifølge VSSÖ har spesielt salget av touringski-støvler mer enn doblet seg i løpet av de to siste årene.

Flere skiløpere

Ifølge rapporten Technavio publisert på nettstedet Business Wire, forventes markedet for skiutstyr å vokse over 1 prosent i løpet av perioden 2019 – 2023. Det økende antall skiløpere i verden er en av elementene de legger til grunn. Ifølge samme rapport vil antall folk som besøker skidestinasjoner fortsette å øke i takt med økende interesse for ski på verdensbasis.

I USA som har flest skidestinasjoner i verden, har antallet besøkende til disse økt med 11 prosent fra 2018 til 2019, og det økende antallet skikjørere og skidestinasjoner vil hjelpe markedet til videre vekst.

I folkerike land som Kina og India, øker også interessen for alpin skikjøring, delvis drevet av store nasjonale begivenheter som OL i Beijing 2022. Og at regjeringen i India har annonsert planer for å bygge opp nye skidestinasjoner i landes fjellkjeder.

 

Det gjenstår å se hvordan denne sesongen vil ende. Men i de europeiske alpene, Rocky Mountains og til og med i Japan har det så langt i vinter vært mindre snø enn forventet.

Sett i lys av diskusjonene rundt klimaendringene, merker markedet at forbrukerne er mye mer bekymret for snøforholdene enn noen gang før. Statistikk Sporting Goods Intelligence har fått tilgang til viser at yngre mennesker er mindre opptatt av vintersport enn før, til og med snowboard taper terreng hos de yngre. Men VSSÖ ser potensiale i en positiv utvikling rundt bærekraft og i markedet for sikkerhetsutstyr.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy