Etter en uvanlig tung start på 2020, med en omsetningsnedgang på 10,6 prosent i første kvartal. Har nordmenns utrettelige jakt på gode aktivitetsopplevelser sikret sportsbransjen et godt år - tross alt.
– Vi, som alle andre som har kommet ut av 2020 med pluss bør være ydmyke og takknemlige, sier Gisle Juel Daviknes, daglig leder i Stadion-kjeden.
Samlet vokste sportskjedene med 7 prosent i 2020.
2020 startet med en omsetningsnedgang på 10,6 prosent i første kvartal. Så kom Koronapandemien, og nordmenn gikk nærmest «mann av huse» for å sikre seg gode aktivitetsopplevelser. Andre kvartal vokste med 17,8 prosent, tredje kvartal vokste med 15,5 prosent, mens det viktige fjerde kvartalet vokste med 4,1 prosent. Samlet vokste sportskjedene med 7 prosent i 2020.
Norge har som resten av verden vært preget av Koronapandemien gjennom mesteparten av 2020, og livet til nordmenn styres fremdeles i stor grad av smittevernhensyn. Unødvendig reiseaktivitet eller restaurantbesøk ble forbudt, og treningssentrene måtte stenge dørene. Gjennom året har vi måttet jobbe fra hjemmekontor og levd med begrenset sosial kontakt. Restriksjonene har påvirket nordmenn på alle plan.
Heldigvis har mange erfart hvilke positive effekter fysisk aktivitet har for den mentale helsen. Bransjen opplever at mange som ikke har vært så opptatt av å holde seg i aktivitet, nå ser nytten, helse-effekten og ikke minst gleden i det. Bransjen har stilt opp med alle sine ressurser for å få tilgang til nok varer, veilede riktig og dekke kundenes behov på best mulig måte. Det har aldri vært solgt så mye sportsutstyr noen gang som nå. Sportsbransjen vokser kraftig.
Når pandemien rammet oss like før påske med hytteforbud og hjemmepåske, kjøpte folk hengekøyer, primuser og soveposer for overnatting i nærområdene. Treningssentrene stengte og alt tenkelig utstyr for variert hjemmetrening ble utsolgt før sommeren var omme. Joggesko, turtøy, fiskestenger og sykler dundret ut av butikkene. Det ble solgt rekordmange elsykler, ikke bare til rekreasjon, men også som erstatning for offentlig kommunikasjon. Nær sagt alt av sport-, fritids- og friluftsprodukter solgte bedre enn noen gang.
Årets siste kvartal, som også består av julehandelen er årets viktigste. På sentrale Østlandet, som er «motoren» i sportsbransjen, regnet det omtrent kontinuerlig fra 1. oktober til julaften, det la en liten brems på kvartalet. Men Nordmenn la mye av julehandelen til sportsbransjen, og etterspørselen etter skalljakker og regntøy, ullundertøy, pulsklokker og ski var betydelig før jul.
Mange av sportsbutikkene melder om meget god oppstart på 2021, der alpinski, langrennsski, skøyter, varme jakker og ulltøy selges som aldri før.
Salget av langrennsski er avhengig av at det er gode skiforhold. Det har vært to krevende år for langrennsleverandørene, men vinteren 2020/21 blir blant de bedre. Vi får signaler om at enkelte skimodeller er utsolgt.
Det selges godt med bakkeski, randonee ski og utstyr som alpinistene bruker for å få gode og trygge aktivitetsopplevelser. Våre beregninger viser at det selges jevnlig 90 000 – 110 000 par alpinski hvert år. Mye tyder på at vinteren 2020/21 vil bli blant de beste også innen alpinsegmentet.
Sportsbransjen, som all annen detaljhandel, er i stor endring. Salg fra utenlandske nettaktører og «bredt vareutvalg» tar markedsandeler, i tillegg når leverandører sluttbruker i større grad via egne salgskanaler. Når sportskjedene øker med 7 prosent gjennom året, og vi vet at endringene i salgskanalene vokser mer enn noensinne i 2020, bekrefter dette at nordmenn er mer opptatt av sports- og friluftsutstyr enn noe annet land i verden.
For bare fem - seks år siden ble omsetningen i sportsbransjen beregnet til at sportskjedene sto for 90 prosent av omsetningen, mens «andre» sto for 10 prosent. Basert på 2019 beregninger for den totale bransjeomsetningen, sto sportskjedene for 63 prosent av den totale omsetningen av sports- og friluftsutstyr. Det totale markedet ble beregnet til 21,5 milliarder kroner. Vi forventer nye endringer for 2020, når året beregnes høsten 2021.
HER ER OVERSIKT OVER MARKEDSANDELER OG OMSETNINGSTALL FOR SPORTSKJEDENE
Oppsummerte tall for 2020, viser at sportskjedene, samlet sett, vokste med 7 prosent i 2020.
– Vi, som alle andre som har kommet ut av 2020 med pluss bør være ydmyke og takknemlige, oppsummerer Gisle Juel Daviknes, daglig leder i Stadion as.
Sport 1 Gruppen hadde den største veksten i bransjen, og gruppens administrerende direktør, Ole-Henrik Skirstad, er imponert over hardtarbeidende og flinke butikkdrivere som har stått på i et år med ekstraordinær etterspørsel.
– Alle konsepter under Sport 1 Gruppen, Sport 1, Anton Sport og Löplabbet, leverte meget bra, konstaterer han.
Intersport har vært gjennom en nødvendig omstrukturering i 2020. I februar i fjor gikk Gresvig konkurs. Boet ble kjøpt av Sport Holding som nå eier de to sportskjedene, Sport1 og Intersport.
Den tidligere Gresvig-sjefen Lars Kristian Lindberg leder nå Intersport Norge, i tillegg til å koordinere Intersport i Norden. Tallene for 2020, sammenlignet med tidligere år, viser en nedgang, men har en klar sammenheng med ny driftsform. Lindberg er svært fornøyd med fremdriften i omstruktureringen.
– Vi har lagt ned mange ulønnsomme butikker, redusert et stort varelager og kuttet betydelige kostnader. Overordnet har vi redusert topplinjen med 35 prosent og kostnadsnivået med 60 prosent, og vi har nå en lønnsom drift, forklarer han.
Alle sportskjedene opplevde mange av de samme krevende utfordringer gjennom 2020, og mange står fortsatt i dem.
– I mars falt salget svært brått og mye over natten i forbindelse med den første lockdown. Da ble det smittevernstiltak, krisehåndtering og fokus på kostnadsreduksjoner. Etter få uker begynte salget å ta seg opp, og vi måtte håndtere økt etterspørsel med strenge smittevernstiltak. Utover året har det vært fokus på å skaffe ekstra varer, som også har blitt mer og mer utfordrende. Og hele tiden har vi hatt sterkt fokus på strenge smittevernstiltak for å beskytte kunder og medarbeidere, forklarer Sport1-sjefen.
Det har vært en nærmest umulig oppgave for de fleste som driver butikk, å beregne neste års behov og innkjøp på bakgrunn av salget gjennom 2020.
Hvor lenge antar dere den økte etterspørselen vil vedvare?
– Det er åpenbart at den vil måtte avta etter hvert. De store spørsmålene er hvor fort og hvilke varige forbruksendringer som er skapt, sier Daviknes i Stadion, og legger til, den som har fasiten på det må gjerne ringe meg …
Koronarestriksjoner ved reise og redusert tjenestetilbud har medført økt etterspørsel for sportsbransjen, også inn i 2021. Dette kombinert med god vinter i store deler av landet har gitt en god start på året. Signaler Norsk Sportsbransjeforening får fra ulike hold i sportsbransjen, viser en underliggende tro på en god utvikling fremover.
– Vi er ydmyke på at coronasituasjonen er usikker og at dette kan endre seg raskt. For Intersport sin del er vi godt i gang med å bygge oss opp igjen stein for stein. Det er stor optimisme og fremtidstro i laget! forsikrer Lindberg.
Skirstad i Sport1 Gruppen tror det økte behovet for sport og fritidsprodukter i befolkningen, har en sammenheng med de pålagte begrensningene i reisevirksomheten vår.
– Vi antar fortsatt rimelig god etterspørsel så lenge det er reiserestriksjoner. Så må vi anta en normalisering utover sommer og høst etter hvert som vi får effekt av vaksiner og åpning av samfunnet igjen. Det ser vi alle frem til, avslutter Skirstad.