Totalt sett handler vi i Norge for om lag 58 milliarder kroner i desember, og hver nordmann legger igjen om lag 10.800 kroner i butikkene i årets siste måned. Det betyr at omsetningen er i underkant av 30 prosent høyere i desember enn gjennomsnittet av året for øvrig, viser tall fra Kvarud analyse og SSB.
For faghandelen ligger desember-omsetningen oppunder 33 milliarder kroner, og for sportsbutikkene spesielt, 1,6 ganger høyere enn snittet for januar til november 2018.
Desember er fortsatt årets viktigste måned for handelsnæringen, selv om betydningen av handelen i desember avtar. I 2018 var den prosentvise andelen av handel i desember 27 prosent høyere, sammenlignet med gjennomsnittet for årets elleve øvrige måneder. Men det er tydelige tegn på at november måned har slått seg opp som nest best for julehandelen.
Black Friday har skutt fart i Norge og forskyver stadig mer
av handelen til siste uken i november. I fjor la nordmenn igjen i overkant 3,7 milliarder
norske kroner i norske butikker, både fysiske og netthandel, under Black Friday.
Det var en økning på 3,1 prosent sammenlignet med året før. I år forventer Virke
en omsetning på nærmere 3,8 milliarder kroner på Black Friday 31. november
2019.
Men konseptet henger ikke lenger kun på denne ene fredagen. Mange
butikker har valgt å spre salgstilbudet over flere dager. Black Friday har
blitt Black Week. Tallene for handelsnæringen totalt sett, gjenspeiler trenden for sportsbransjen.
Aktørene i sportsbransjen har store forventninger til november
og desember.
Anton Sport er en av de som gjorde det godt i 2018, men forventer
allikevel kraftig vekst.
-Black Friday er i år så sent i november, at den kan bli
tidenes største, sier Morten Borgersen, daglig leder i Anton Sport, og legger
til at det da også vil bli den største dagen i omsetning i 2019.
– Detaljhandelen og varehandelen er inne i en kritisk fase som er kjennetegnet av en betydelig ubalanse. Det er for mange tilbydere og for stor varemengde i forhold til det som etterspørres, sier handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark til NRK om handelsnæringen i sin helhet. det vil overraske meg veldig om ikke rabattkjøret og tilbudskjøret de siste seks ukene før jul blir sterkere og høyere enn noen gang, sier han.
Det har lenge vært en utfordring for sportsbransjen at det
er mange om beinet. Det er mange nye salgskanaler, både nasjonale og internasjonale som spiser av markedet og de store kjedene jobber hardt for å tilpasse seg
kundenes behov.
Lars Kristian Lindberg, toppsjefen i Gresvig står midt i en om-rigging
av sportskjeden, og i den prosessen er det mange varer som skal ut.
-Vi i Gresvig forbereder oss på å konvertere over 80
butikker fra G-Sport over til Intersport i de nærmeste månedene, og vi har
startet sluttsalget i flere butikker.
LIndberg ser en positiv utvikling både på omsetningstallene
og på reduksjon i lagersituasjonen.
-For oss blir Black Friday, Julehandelen og januarsalget
gode anledninger til å selge ut veldig mye varer til fantastiske priser, sier
han.