Første dag på ISPO bekrefter at verdens største sportsmesse er i stor endring. Før pandemien fyltes 18 store messehaller på tot. 200.000m2 med de siste nyhetene med sportsutstyr fra alle de største merkevarene. Da kom dermed også mindre aktører som ønsket å vise nyheter overfor forhandlernettverkene som besøkte messen. I år er det knapt seks haller med utstillere. De aller fleste store merkevarene er ikke til stede, men noen er på plass som Rab, Oakley, Gore Tex og Berghaus. Av norske merkevarer deltog 14 bedrifter, bl.a. Amundsens Sports, Bergans Of Norway, We Norwegian, Viking, Aclima, Drytech og Stereo Skiis til stede. Stereo Skiis er for øvrig den eneste leverandøren som stiller ut ski på hele messen.
Inngangsbillett
En svært viktig inntektskilde til ISPO er innbetaling per kvadratmeter fra utstillerne. Når antall utstillere blir stadig færre og standene blir mindre, men leverandører likevel er til stede som besøkende, blir effekten at leverandører / merkevareeiere må betale en høyere billettpris som besøkende. Det er en kjent utfordring for messearrangører at noen utstillere holder liv i en messe som samlingsarena mens en større andel tidligere utstillere fortsatt bruker messen til å møte handelspartnere, men sparer kostnader ved ikke være utstiller. Dette har ISPO messen tatt helt nødvendige konsekvenser av. Besøkende som kommer fra leverandørselskap må nå betale fra €250.- per person for å komme inn på ISPO messen. Det er lett å forstå behovet for nye inntektskilder når leverandørene blir færre, også i respekt for de leverandørene som faktisk holder liv i messen.
Bærekraft, bærekraft og bærekraft
Alle er opptatt av bærekraft. Og det finnes knapt grenser for hvor bærekraftig man kan presentere seg. Det fører blant annet til at fokuset rundt ull og antall leverandører som lager tekstiler med ull, nærmest har eksplodert. Produktet som omtrent kun norske merkevarer tilbød for noen år siden ble presentert hos et kraftig økt utvalg leverandører. I tillegg til økologisk bomull.
Økt fokus på økt kompetanse
ISPO organisasjonen har innsett behovet for endring. Når stadig færre leverandører og forhandlere besøker messen for å forhandle, satses det nå i stor grad på paneldebatter og forelesninger med relevante tema overfor publikum. Økt kompetanse om bærekraft, økonomi og fysisk aktivitet var noen av temaene som ble gjennomgått under ISPO
Bilde fra paneldebatten som omhandlet den elendige utviklingen om folks vaner for fysisk aktivitet og effektene som gir dårligere helse og dermed høyere kostnader for helsevesenet. Sportsbransjen i alle land og på tvers av landegrenser oppfordres å jobbe for å legge til rette for økt fysisk aktivitet.
ISPO prisdryss
I tradisjon tro deles det ut en rekke priser under ISPO. Av de norske merkevarene var det hele fire vinnere:
Alle prisene kan man lese mer om her; ISPO Award: These are the winners