Torsdag 23.mai åpnet Henry Lloyd og Odlo ny butikk i Bogstadveien. Eier av Monterosa Capital, Hugo Maurstad med sitt team fra Norge og Sveits var til stede, og ønsket det norske publikummet velkommen til åpning.
-Vi opplevde en veldig god mottakelse fra publikum på åpningsdagen, sier Maurstad. De nye kolleksjonene til Odlo og Henry Lloyd, som Maurstad eier gjennom sitt selskap Monterosa Capital, var presentert i butikken. – Dette var første gang vi viste vår egen kolleksjon. Kolleksjonene er naturligvis i kontinuerlig utvikling, og til høsten vil Odlo slippe nok en kolleksjon som er mer tilpasset det nordiske markedet. Det er jo mer vær og mer krevende klima i nord sammenlignet med resten av Europa, det tar vi hensyn til når vi nå ønsker å posisjonere oss sterkere i det nordiske og norske markedet, sier han. -Fargene på kolleksjonene vil også tilpasses noe mer det nordiske publikummet, selv om Odlo nok ikke bare vil bli rødt, hvitt og blått, som man ser mest av i skiløypene.
Hvorfor egen butikk? Og hvorfor Bogstadveien?
-Vi har hatt en pop-up store på Aker brygge et par år, som vi stengte. Vi ble aldri helt fornøyd med løsningen, siden vi gjennom et pop-up konsept ikke på samme måte kan sette vårt preg på butikken, sier Maurstad. -Odlo har vært i Bogstadveien før, det var før Monterosa eide merket. Vi har stor tro på Bogstadveien, vi mener det er den beste handlegaten i Oslo. Vi vurderte også kjøpesenter, men er veldig fornøyd med lokalet vi nå har åpnet. Janus sine produkter kommer inn i butikken fra høsten 2024, så da får vi alle merkevarene våre i samme butikk.
Kan du si noe overordnet om distribusjonsstrategien til merkevarene?
-Det er naturlig at vi åpner flere butikker i Norge, og vi vurderer både Bergen og Stavanger. I tillegg til å være store byer i norsk målestokk, er det nær tilgang til både sjø, fjell og mye natur som våre merkevarer retter seg mot, sier Maurstad. -Vi ønsker en bred distribusjon på merkevarene våre. Akkurat nå er DTC kanalen nokså god hos de tre merkene, men vi ønsker å øke whole-sale andelen til alle de tre merkevarene. Vi tror sterkt på whole-sale, men vil likevel fortsette å utvikle våre egne DTC kanaler. Kunsten er å finne en god miks i distribusjonen.
Det er bare to år siden du startet å kjøpe opp sportsmerkevarer. Nå har Monterosa allerede tre sterke merkevarer. Hva er planen fremover?
-Jeg er interessert i sportsmerker som har eller har hatt en god historie og posisjon. I 2006, da jeg jobbet for Altor Equity Partners, gjorde vi en vellykket snuoperasjon for Helly Hansen. Jeg bruker de gode erfaringene fra den gang i det arbeidet jeg nå gjør med merkevarene i sport. Vi kommer til å ha flere merkevarer i porteføljen vår, men de trenger ikke være norske.
Vi som fikk oppleve ski VM i Oslo 1982, tenker at Odlo er norsk. Men er det egentlig det nå?
-Odlo ble etablert av Odd Roar Lofterød i 1946. Det er en sterk merkevare i Mellom-Europa, og omsetter for ca 1.3 milliarder, målt i norske kroner. Merket ble Sveitsisk i 1986, og i 2026 skal vi markere merkets 80 års jubileum. Da har Odlo vært 40 år i Norge og 40 år i Sveits. Nordmenn husker jo at Oddvar Brå brakk staven i Odlo klær. Vi skal løfte merkevaren i Norge igjen.