Gir merkevaren eierskap til annenhåndsmarked

I nyeste utgave av magasinet SPORT forteller Henriette Lund i Vandre AS om hvordan de har bygget opp en forretningsmodell basert på gjenbruk. Testpilotene deres har nå lansert modellen som skal forlenge livssyklusen på allerede produserte varer på en måte som ivaretar deres merkevareidentitet.


Vandre AS fikk tidlig Db med på prosjektet med mål om å hjelpe merkevaren med å kjøpe tilbake, restaurere og selge sine produkter gjennom merkevarens egen hjemmeside.

Nå har Db lansert sin Db Renewed, og oppfordrer kunder med godkjente reklamasjonsvarer til å sende disse i retur, slik at de kan bli reparert og solgt på merkevarens bruktside.

 

Stine Måseidvåg, Customer Service Lead hos Db journey, har jobbet med denne piloten sammen med Vandre, og etter drøye 5 måneder med prøving og feiling, har Db landet på en tjeneste som så langt er godt mottatt hos kundene.


– Det har vært veldig spennende og nyttig for oss å samarbeide med en aktør som tør å satse på gjenbruk fullt og helt. Vandre har et nettverk av reparatører og logistikkpartnere som er avgjørende for at tjenesten fungere, forteller hun.


Hva har vært utfordringene i oppstartsfasen for dere i Db?


– I og med at dette er et relativt nytt forretningsområde for oss i Db har vi måttet prøve og feile litt i månedene som har vært. Noe ønsker vi å bygge videre på, og noe vil vi legge bort.

Måseidvåg forteller at målet på kort sikt ikke har vært å oppnå økonomisk gevinst med denne tjenesten, og at mye av utfordringen ligger i å skape en god, og økonomisk effektiv logistikkflyt med unike bager.

 
Hvordan vurderer dere utsiktene for denne tilleggstjenesten som et forretningsområde?

– Gjennom pilotprosjektet har vi erfart at det finnes etterspørsel blant kundene våre for gjenbruk av Db produkter både i Norge og internasjonalt. Piloten har i hovedsak begrenset seg til Norge for å utforske potensialet, verdikjeden og drift av tjenesten, men vi har fått mye feedback fra kunder i andre land som også ønsker å ta del i Db Renewed. Det er ekstremt gøy!
Spesielt ser vi at det å reintrodusere tidligere utsolgte «limited editions» på bruktmarkedet har hatt stor suksess. Disse bagene har typisk blitt solgt kort tid etter de ble lagt ut på nettsiden, og vi har fått flere spørsmål om vi kommer til å fylle på med produkter som ikke lenger er tilgjengelig på Dbs egne nettsider i dag. Der tror jeg gjenbruksportalen og Vandre kan tillegge en ny dimensjon til utvalget av bager og måten vi tenker etterspørsel på i dag.


Vi har også utforsket å samle inn, reparere og videreselge bager som har en skade, og som kunden ofte ville kastet til vanlig. Dette kan eksempelvis være små skader som en ødelagt søm eller en glidelås. Ved å gi produktet nytt liv gjennom reparasjon og vask, kan vi forlenge levetiden og tilby en bag i topp kvalitet til en redusert pris. Til nå har vi solgt omtrent 80% av bagene som har blitt reparert. Det er et stort mulighetsrom å utforske rundt gjenbruk, og vi har bare så vidt begynt, konkluderer Måseidvåg.

Tilbake
 
Innovasjon

Søk om støtte til inkluderende designprosjekter

 
Pål Wibe går av som sjef i XXL ASA
 
Mild vinter og logistikktrøbbel stoppet veksten
 
Påmeldingene strømmer inn!
 
Brems i salget for både Zalando og Boozt