Flere unge ønsker å leie

Hele en av fire unge ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe. Også blant de spurte under 30 år ønsker i større grad å leie klær i stedet for å kjøpe, viser en undersøkelse fra Klarna.


– Dette er en stor internasjonal trend som for alvor er i ferd med å innta Norge. Det ser vi klart hos en rekke av våre nettbutikker. De unge ønsker å leie, både fordi det kan være smartere rent økonomisk, men de ønsker også å være bærekraftige samtidig som de har det siste innenfor både mote og sportsutstyr, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge den representative undersøkelsen som Klarna har fått utført, sier hele 23 prosent av de spurte under 30 år at de ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe det. For hele befolkningen sett under ett uttrykker 14 prosent et slikt ønske.


Stor interesse for leie av parkdresser og turutstyr

Bergans som tester utleie av både parkdresser, telt, klær og annet friluftsutstyr, har stor tro på at denne trenden vil vokse seg sterkere.

­– Da vi la ut en Facebook-post for å få familier til å delta i et pilotprosjekt for abonnement på parkdresser, fikk vi mer enn 2000 henvendelser. Vi har også hatt en del interesse for leie av teltutstyr, ryggsekker, klær og sko som vi tilbyr i våre flaggskipbutikker i Oslo og Tromsø. Å leie i stedet for å eie er en helt klar trend innenfor vår kategori, sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.

Bergans jobber også med å kunne tilby sine kunder muligheten for å leie også på nett.

– Kunder som leier hos oss gjør dette både fordi de tenker bærekraft, men også fordi det er praktisk samt at det er god økonomi i det. I stedet for å kjøpe seg et fullt sett med turutstyr og klær til den ene årlige fjellturen, kan du leie det. Alternativet er ofte å kjøpe billigere utstyr som kan forringe hele naturopplevelsen, sier Bergans bærekraftsansvarlige.


Annenhåndsmarkedet øker

Stadig flere aktører i sportsbransjen tester ut mulighetene utleiemarkedet. Men det er også flere initiativ for å ta større kontroll over eget annenhåndsmarked.


– Dette er en stor internasjonal trend som for alvor er i ferd med å innta Norge. Det ser vi klart hos en rekke av våre nettbutikker. De unge ønsker å leie, både fordi det kan være smartere rent økonomisk, men de ønsker også å være bærekraftige samtidig som de har det siste innenfor både mote og sportsutstyr, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge den representative undersøkelsen som Klarna har fått utført, sier hele 23 prosent av de spurte under 30 år at de ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe det. For hele befolkningen sett under ett uttrykker 14 prosent et slikt ønske.

Stor interesse for leie av parkdresser og turutstyr

Bergans som tester utleie av både parkdresser, telt, klær og annet friluftsutstyr, har stor tro på at denne trenden vil vokse seg sterkere.

­– Da vi la ut en Facebook-post for å få familier til å delta i et pilotprosjekt for abonnement på parkdresser, fikk vi mer enn 2000 henvendelser. Vi har også hatt en del interesse for leie av teltutstyr, ryggsekker, klær og sko som vi tilbyr i våre flaggskipbutikker i Oslo og Tromsø. Å leie i stedet for å eie er en helt klar trend innenfor vår kategori, sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.

Bergans jobber også med å kunne tilby sine kunder muligheten for å leie også på nett.

– Kunder som leier hos oss gjør dette både fordi de tenker bærekraft, men også fordi det er praktisk samt at det er god økonomi i det. I stedet for å kjøpe seg et fullt sett med turutstyr og klær til den ene årlige fjellturen, kan du leie det. Alternativet er ofte å kjøpe billigere utstyr som kan forringe hele naturopplevelsen, sier Bergans bærekraftsansvarlige.

Annenhåndsmarkedet øker

Stadig flere aktører i sportsbransjen tester ut mulighetene utleiemarkedet. Men det er også flere initiativ for å ta større kontroll over eget annenhåndsmarked.

6. februar åpnet dørene til en Houdini Reuse pop-up. Denne butikken ligger i Stockholm, men gjenbruksavdelinger finnes i flere av Houdinis egne merkevarebutikker, også i butikken i Oslo.

Houdini oppfordrer kundene til å doble levetiden til plaggene de kjøper. Ved at produsenten selv velger ut og steller med plaggene, får de presentert plaggene slik de ønsker i annenhåndsmarkedet. De har dermed større kontroll på merkevaren, selv om deres hovedvisjon er at den doble levetiden vil redusere miljøinnvirkning med 49 prosent - et tall basert på en rapport fra svenske Mistra future fashion.

«Ved å gi noen andre muligheten til å bruke en kassert, men fortsatt fullt funksjonelt plagg, kan vi gi flere mennesker tilgang til bra produkter, samtidig som vi gjør planeten en tjeneste ved å redusere behovet for å produsere nye plagg.» uttrykker selskapet under lanseringen.

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024