Tidligere administrerende direktør i Active Brands Espen Krogstad til venstre og kommersiell direktør i Active Brands, Erik Hegbom.

Tidligere administrerende direktør i Active Brands Espen Krogstad til venstre og kommersiell direktør i Active Brands, Erik Hegbom.

Espen Krogstad trer av i Active Brands

Den nye administrerende direktøren i Active Brands Christophe Merkel, kommer rett fra rollen som Vice President og General Manager i Nike.


Active Brands har siden etableringen i 2010 opplevd en enorm vekst og har i dag store merkevarer innenfor sportsbransjen, inkludert Kari Traa Kari Traa, Johaug, Dæhli, Bula, Åsnes og Sweet Protection, i stallen.

 

Nylig ble fransk-tyske Christophe Merkel hentet inn som ny administrerende direktør, en rolle han overtar etter Espen Krogstad. Merkel tok formelt over sjefsstolen 1. mars 2021.

Rask oppstart

Espen Krogstad informerte organisasjonen i fjor høst om at han ikke hadde så lang tidshorisont i Active Brands. Siden da har rekrutteringsprosessen pågått. Da de ikke fant rette kandidat i det Norske markedet, valgte de å utvide søket.


– Det tok litt lenger tid enn beregnet, men rekrutteringsbyrået utvidet etterhvert prosessen til det Europeiske markedet. Vi fant en god match i Christophe Merkel hos Nike som var klar for nye utfordringer. Omorganiseringen som foregår i Nike nå var bra timing for oss, og Merkel kunne fristilles raskt.

Erfaring fra Asia og Europa

Den nye direktøren har tilbrakt det siste tiåret i Nike-systemet, der han har ledet selskapets vekst i land som Japan, Polen og Tyrkia. Den siste rollen han hadde var som Vice President og General Manager for Nike EMEA North (Frankrike, Benelux og Norden). 

 

Merkel kommer dermed til Active Brands med variert og internasjonal erfaring, blant annet med å lede større organisasjoner, ha operasjonelt ansvar i en rekke ulike markeder og kulturer, samt lede digital utvikling hos en av verdens største merkevarer i sportsbransjen.

 

– Jeg har alltid vært imponert over Active Brands utvikling og deres evne til å holde stødig kurs, selv i turbulente perioder. Jeg ser spesielt frem til å utforske enda flere måter å bygge tette relasjoner til forbrukerne på, gjennom for eksempel netthandel og bruk av ny teknologi, sier han.

Mer fokus på Internasjonale markeder

Hans forgjenger, Espen Krogstad, går av etter åtte år som administrerende direktør. Krogstad har ledet selskapet fra å ha et solid fotfeste i det norske markedet til å oppleve jevn vekst i Norden generelt, gå gjennom flere runder med oppkjøp og etablere seg i Europa og Nord-Amerika.

I dag skjer majoriteten av totalsalget (51,3 %) utenfor Norge.

 

– 2021 kommer til å bli et veldig godt år for selskapet, og det føltes som et riktig tidspunkt å gi ansvaret til noen andre. Denne overgangen har vært planlagt en god stund og jeg er veldig glad for at Christophe kommer inn som ny administrerende direktør. Jeg gleder meg til å se hvordan han vil bruke sin imponerende og varierte erfaring, sier Espen Krogstad.

Ukependler

Christophe Merkel er ansatt i Norge, men vil antagelig ukependle fra Paris der han har sin familie. De ansatte i Active Brands ble informert om den nye sjefen i begynnelsen av februar, og fra 1. mars har den nye og gamle sjefen overlappet hverandre, noe de vil fortsette med i en overgangsperiode.


– Nå vil vi gå i tospann noen uker, så vil jeg etter hvert se meg om etter noe nytt, sier Espen Krogstad og understreker at han ikke har lagt noen konkrete planer for veien videre.


– Jeg ser ikke etter en annen stilling på samme nivå. Jeg har fått flere interessante henvendelser, så nå skal jeg bruke litt tid før jeg bestemmer meg.


Fokuset i selskapet fremover blir å akselerere den internasjonale veksten for kjerne-merkevarene, samt videreutvikle selskapets digitale kanaler.

 

Investeringsfondet FSN Capital er majoritetseier i Active Brands.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy