E-handel og DTC reddet Antas første halvår

Anta Sports Products økte med 13,8 prosent første halvår med inntekter på 3,687 milliarder euro, takket være bidragene fra DTC og e-handel. Kanalene bidro til å kompensere for en salgsnedgang på 34 prosent hos deres tradisjonelle forhandlere som ble negativt påvirket av pandemien. DTC-salget økte med 79 prosent til 942,9 millioner euro, og e-handelssalget spratt opp 26,6 prosent til 648,8 millioner euro, noe som bidro til 28,9 prosent av -inntektene mot 273 prosent i samme periode i fjor. Engros- og annet salg landet på 305,4 millioner euro.


DTC-salget økte med 79 prosent til 942,9 millioner euro, og e-handelssalget spratt opp 26,6 prosent til 648,8 millioner euro, noe som bidro til 28,9 prosent av halvårs-inntektene mot 273 prosent i samme periode i fjor. Engros- og annet salg landet på 305,4 millioner euro.

Merkevarene

Antas merkevarer steg 26,3 prosent første halvår til ca. 1,9 milliarder euro; Fila falt 0,5 prosent til ca. 1,530 milliarder euro og alle de andre merkene, inkludert Descente og Kolon Sport som presterte sterkt, steg 29,9 prosent fra år til år til 260,0 millioner euro.


AS Holding, joint venture selskapet delvis eid av Anta, men som er heleier av Amer Sports og dets merkevarer Salomon, Arc'teryx, Peak Performance, Atomic og Wilson, reduserte sitt tap for selskapet fra år til år med 49 prosent til ca.25,6 millioner euro da inntektene fra år til år steg 21,2 prosent til 1,37 milliarder euro. Kina bidro med et høyere inntektsbidrag til gruppen til tross for pandemirelaterte nedstengninger over hele landet. Ebitda første halvår i AS Holding steg 28,2 prosent til 101,4 millioner euro.


Antas samlede driftsresultat I første halvår falt 1,9 prosent til 822,5 millioner da bruttomarginen falt til 62,0 prosent fra 63,2 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Konsernet har iverksatt strenge kostnadskontrolltiltak for å redusere driftskostnadene på alle mulige områder.

Anta beskriver Kinas nåværende forbrukermarked på en rekke forskjellige måter, for eksempel at "den kortsiktige forretningsytelsen til topp internasjonale merker ... er under press," noe som gir internasjonale nisjemerker mulighet til å kapre markedsandeler. Den påpeker også at aktiviteter som online treningsklasser, camping, skateboarding og frisbee øker og skaper ny forbrukeretterspørsel.


Fra og med juni hadde gruppen tatt i bruk en hybrid driftsmodell i 21 provinser eller byer i Kina. Anslagsvis 52 prosent av 6600 Anta- og Anta Kids-butikker ble drevet direkte av selskapet. Franchisetakere leder resten.

 

Sammendraget av halvårsrapporten er hentet fra Sporting Goods Intelligence Europe.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy