Marketing Manager i DÆHLIE Sportswear, Linda Linnebo (t.h.) presenterte prosjektet og introduserte langrennslegenden, Bjørn Dæhlie. (t.v.) Runa Ulvang, datteren til Vegard Ulvang, blir også med over fra Team Telemark.

Marketing Manager i DÆHLIE Sportswear, Linda Linnebo (t.h.) presenterte prosjektet og introduserte langrennslegenden, Bjørn Dæhlie. (t.v.) Runa Ulvang, datteren til Vegard Ulvang, blir også med over fra Team Telemark.

Dæhlie tilbake som sponsor for langrenn

I dag presenterte langrennslegenden Bjørn Dæhlie det nye privatlaget Team Aker Dæhlie, sammen med konsernsjef i Aker ASA Øyvind Eriksen. Satsingen bærer navnet Beyond og handler også om å prestere utover å gå raskt i langrennssporet.

– Fellesnevneren er at vi er glade i langrenn, og vi ønsker å bidra til å løfte sporten til et nytt nivå sammen med utøvere, støtteapparat, rollemodeller og partnere, sier Bjørn Dæhlie.


Merkevaren Dæhlie, som eies av Active Brands, var sponsor for NSF Langrenn fra 2014 frem til og med OL i 2022. Aker gjør «comeback» i langrenn etter å ha vært hovedsponsor mellom 2010-2015. Nå vil de være pådrivere for å gi idretten en ekstra dimensjon gjennom ambisjoner og handling for likeverd, likestilling, likelønn og like muligheter. Stiftelsen VI er en viktig og synlig partner.

Ambisjonen med Team Aker Dæhlie og satsingen BEYOND, er å utvikle langrennssporten videre, blant annet ved å trekke det beste fra både langløp og tradisjonelt langrenn så vel som paralangrenn, og gi de ulike grenene innen langrenn større mulighet til å samarbeide. 

Omfattende satsing

Team Aker Dæhlie består av totalt 22 utøvere, fordelt på sju langløpere og to paralangløpere, ni utøvere som satser på tradisjonelt langrenn og tre løpere i talentsatsingen Next Gen. 

Knut Nystad, tidligere smøresjef for langrennslandslagene, er daglig leder i Team Aker Dæhlie. 

Skiplukkern får ansvaret for ski, skiplukk og skiservice. 

I tillegg til det sportslige, vil satsingen som har fått navnet BEYOND også ha et omfattende støtteapparat med medisinske eksperter og karriere- og utdanningsrådgivere.

Tilbake med ny sponsorstrategi

– Når vi ikke lenger skulle sponse det norske landslaget ønsket vi ikke å følge samme sponsorprogrammet med eventuelt andre landslag.

Vi er utrolig glade for at det er et lag som ønsker å rekruttere på et internasjonalt nivå, i tillegg til at de satser på juniorer og ny talenter. Det er kanskje noe av det viktigste for oss i merkevarebyggingen, sier Active Brands COO, Øystein Bråta.


Da det for et drøyt år siden ble kjent at Dæhlie Sportswear ikke fornyet sponsoravtalen med Norges Skiforbund Langrenn, hadde merkevaren allerede begynt å snuse på denne nye satsing.

Dæhlie Sportswear var i tidlig fase, tydelige på at ny satsning skulle understøtte selskapets internasjonale ambisjoner.


– Nå skal vi fortsette å støtte langrennssporten gjennom en ny og innovativ satsning som gjenspeiler både våre nasjonale og internasjonale ambisjoner, sier en fornøyd Øystein Bråta.








Team Aker Dæhlie

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024