BOPIS. Begrepet som betyr «By online, pick up in store” brer om seg i norsk varehandel. XXL var av de første innen varehandel i Norden som tok i bruk en robot til selvbetjent utlevering av pakker handlet på nettet. Denne roboten er et fem meter høyt tårn, og står i butikken på Alnabru.

BOPIS. Begrepet som betyr «By online, pick up in store” brer om seg i norsk varehandel. XXL var av de første innen varehandel i Norden som tok i bruk en robot til selvbetjent utlevering av pakker handlet på nettet. Denne roboten er et fem meter høyt tårn, og står i butikken på Alnabru.

XXL installerer flere roboter

Vi ser at en stor andel av våre kunder som handler på nettet velger å få levert varene i varehus som et gratis fraktalternativ. Nå vil vi at flere butikker skal kunne tilby denne tjenesten, sier Asle Rovik, digital forretningsutvikler i XXL.

- Nå ruller vi ut 13 skap og utvider tilbudet i to butikker. Installasjonen er godt i gang i både Norge, Sverige og Finland, sier Asle Rovik.

Rovik snakker om den nye automatiske pakkeutleveringen de er i ferd med å installere i enda flere butikker. En satsning de vet kundene setter pris på.

-Det er mange positive sider ved dette. Kundene våre slipper å bruke lang tid på å vente på at pakkene skal hentes og våre ansatte kan i mye større grad sørge for ekstra god service og kundebehandling til de som ønsker det. Nå slipper vi også at ansatte forsvinner fra butikkflaten for å hente pakker på et bakrom, sier Rovik.

«Tårnet» til Stockholm

Stockholm City er det første svenske varehuset som får installert det samme «tårnet» som er å finne i XXL-butikken på Alnabru. Dette er roboten med størst kapasitet, et høyt automatiske pakkeutleveringsskap som rommer ca. 300 pakker.

-Alle skapene vi ruller ut i år skal være aktive i god tid før Black Friday, sier Rovik.

Vi ser at en stor andel av våre kunder som handler på nettet velger levering i varehus som et gratis fraktalternativ. Ved å hente i butikken får de samtidig mulighet til å kunne bytte og returnere, det vet vi mange setter pris på.
Målet er å skape en mest mulig sømløs overgang mellom nett og butikk. Skapene varierer i størrelse etter butikken, fra litt over 100 pakker til over 300 pakker i de største installasjonene.  

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024