STERKE TALL: Den organiske veksten var større enn den faktiske veksten i norsk sportsbransje ifjor, viser tall fra IBA. ILLUSTRASJONSFOTO
De årlige innrapporterte tallene til Sportsbransjen AS fra kjedene har en stor svakhet, og det er at de ikke fanger opp den organiske veksten – det vil veksten basert på sammenliknbart butikkgrunnlag. Det gjør imidlertid IBAs tall, som viser at den organiske veksten i fjor ble på 6,1 prosent, mens den faktiske veksten ble på 5,9 prosent. De innrapporterte kjedetallene til Sportsbransjen AS var på 7,2 prosent.
I rapporten skriver IBA at analysen for 2015 viser at nordmenn handler for mer i sportsbutikkene, og at bare en liten del av veksten kan tilbakeføres til økning i folketallet.
Videre virker det som om utviklingen har nådd et nivå i 2015 hvor det de eksisterende (organiske) sportsbutikkene som er drivkraft for omsetningsveksten og i mindre grad strukturendringer i bransjen.
Totalt omsatte bransjen ifølge IBA for 14,1 milliarder kroner i 2015, mot 13,3 milliarder i 2014.