Lasse Kjus vil fortsatt være involvert i selskapet som merkevarens «ansikt» og distributør i Norge gjennom selskapet LK Norge. Foto: Kjus.
Det var den amerikanske sportsgiganten Acushnet som kjøpte selskapet. Acushnet er en av de store ledende selskapene innen design, utvikling, produksjon og distribusjon av golfutstyr og klær omsatte for over 13,7 milliarder i fjor.
– Det blir spennende tider for Kjus fremover. Det å komme
inn i Acushnet under samme tak som store merkevarer som Titleist, Cobra og så
videre, blir utrolig spennende og et kjempeløft for merkevaren, sa Lasse Kjus
til E24.
Han vil fortsatt være involvert i selskapet som merkevarens
«ansikt» og distributør i Norge gjennom selskapet LK Norge.
2011-regnskapet til Kjus Holding viste et resultat før skatt
på 56 millioner kroner. Årsaken var at Lasse Kjus solgte retten til
merkevarenavnet Kjus til den sveitsiske klesprodusenten LK International.
Kjus ville den gang ikke oppgi den eksakte
salgssummen, men sa til DN at årsresultatet i all
hovedsak stammet fra salget av merkenavnet.
– Egentlig var jeg ikke så lysten på å selge merkevaren, men
vi kom til et «breaking point» hvor det ble spørsmål om det var riktig at jeg
skal sitte på merkevarenavnet og dermed verdien, eller at verdien skal ligge
der verdiene skapes, i selskapet. Skulle vi satse videre sammen, måtte navnet
være en del av selskapet, fortalte Kjus til DN den gang.
I tillegg til kontantbeløpet fikk Kjus økt eierandelen i LK
International med cirka fem prosent, slik at han etter transaksjonen eide 30
prosent av selskapet. Han opplyser til DN at han fremdeles eide cirka 30
prosent, før selskapet nylig annonserte at de selger ut merkevaren Kjus til
Acushnet.