Lasse Kjus vil fortsatt være involvert i selskapet som merkevarens «ansikt» og distributør i Norge gjennom selskapet LK Norge. Foto: Kjus.

Lasse Kjus vil fortsatt være involvert i selskapet som merkevarens «ansikt» og distributør i Norge gjennom selskapet LK Norge. Foto: Kjus.

Acushnet kjøper sportsklærprodusenten Kjus

Den norsk-sveitsiske sportsutstyrsleverandøren Kjus, grunnlagt av tidligere alpinist Lasse Kjus sammen med den sveitsiske entreprenøren Didi Serena i 2000, er nå solgt for en ukjent sum.

Det var den amerikanske sportsgiganten Acushnet som kjøpte selskapet. Acushnet er en av de store ledende selskapene innen design, utvikling, produksjon og distribusjon av golfutstyr og klær omsatte for over 13,7 milliarder i fjor.

– Det blir spennende tider for Kjus fremover. Det å komme inn i Acushnet under samme tak som store merkevarer som Titleist, Cobra og så videre, blir utrolig spennende og et kjempeløft for merkevaren, sa Lasse Kjus til E24.
Han vil fortsatt være involvert i selskapet som merkevarens «ansikt» og distributør i Norge gjennom selskapet LK Norge.

Realiserte gevinst på cirka 56 millioner

2011-regnskapet til Kjus Holding viste et resultat før skatt på 56 millioner kroner. Årsaken var at Lasse Kjus solgte retten til merkevarenavnet Kjus til den sveitsiske klesprodusenten LK International.
Kjus ville den gang ikke oppgi den eksakte salgssummen, men sa til DN at årsresultatet i all hovedsak stammet fra salget av merkenavnet.

– Egentlig var jeg ikke så lysten på å selge merkevaren, men vi kom til et «breaking point» hvor det ble spørsmål om det var riktig at jeg skal sitte på merkevarenavnet og dermed verdien, eller at verdien skal ligge der verdiene skapes, i selskapet. Skulle vi satse videre sammen, måtte navnet være en del av selskapet, fortalte Kjus til DN den gang.
I tillegg til kontantbeløpet fikk Kjus økt eierandelen i LK International med cirka fem prosent, slik at han etter transaksjonen eide 30 prosent av selskapet. Han opplyser til DN at han fremdeles eide cirka 30 prosent, før selskapet nylig annonserte at de selger ut merkevaren Kjus til Acushnet.

Tilbake
 

Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima

 
Bransjeutsikter og økonomisk balanse
 
Frasers Group overtar XXL
 
Publikum handlet for nær 100 millioner på Norges største friluftsfestival
 
Økning i piratkopiering av løpesko: Slik unngår du å bli lurt