Sportsbransjen tar ansvar

ISPO München 2020 er over for i år. Nærmere 80.000 besøkende fra alle deler av verden har strømmet til ISPO München i løpet siste uken i januar for å se de siste innovasjonene, de nyeste trendene og produktene som ble vist frem i messens 18 haller.


Bærekraft blir stadig viktigere. Det ansvaret og den forpliktelsen bransjen viser for vern av klima og miljø har ført til at ISPO München er blitt mer enn et rent produktshow. Her knyttes også viktige nettverk som driver partnerskap og initiativer.

Les også: Bergans vil ha årstidene på UNESCOs Verdensarvliste

– klimaendringer, globalisering og polarisering i samfunnet vårt er så omfattende at de utløser globale utfordringer. Vi må finne løsninger på disse problemene før det er for sent, sier Klaus Dittrich, styreformann og administrerende direktør i Messe München.
Mange av de førende i sportsindustrien viser tydeligere nå enn før at de er sitt ansvar bevisst. Det så vi gjennom et mye større fokus på bærekraftig produksjon av produkter og på sirkulær økonomi gjennom hele verdikjeden.

Les også: Rossignol Group forplikter seg gjennom programmet RESPECT

Dette var å se i produkter som var laget av alt fra plast fisket ut av verdenshavene til veganske joggesko. Men de fleste aktørene i bransjen er også klar over at dette alene ikke er nok for dagens forbrukere, de ønsker noe mer enn bærekraftige produkter. Spesielt den yngre generasjon forventer at bedrifter i mye større grad skal fokusere på «hvorfor» i verdikjeden.

«Arenaer som ISPO München er viktige møteplasser når det lanseres initiativer og partnerskap med formål om å øke bevisstheten og behovet for å bruke planetens ressurser på en mer bærekraftig måte», sier Mark Held, presidenten for European Outdoor Group (EOG).
For å kunne gi disse viktige spørsmålene en arena og et format som alle kan ta del i, har ISPO lansert - ISPO SDG Summit. Første møteplass blir 29. juni 2020, i München parallelt med OutDoor av ISPO. Målet er å finne løsninger og felles prosjekter som kan bidra til å nå FNs bærekraftsmål.

ISPO München i tall

Rundt 80.000 besøkende fra 120 land kom til München, det er ca 200 færre enn i fjor. Landene med flest besøkende (i denne rekkefølgen) var Tyskland, Italia, Østerrike, Frankrike, Sveits, Storbritannia og Russland. Det var en økning av besøkende fra Frankrike, Japan, Sør-Korea og New Zealand.
Ifølge en undersøkelse utført av markedsundersøkelsesselskapet Gelszus Messe-Marktforschung blant besøkende, mener 45 prosent av respondentene at ISPO München vil fortsette å spille en stadig viktigere rolle.
I år var det 2850 utstillere på messen, det er 76 færre enn i fjor.

 

Tilbake
 

Vil åpne samfunnet gradvis og kontrollert

 
Skal du ut på tur i påsken? Sjekk ut disse appene.
 
Nyheter
Slik blir kontantstøtten for bedriftene
 
Uro og økonomiske bekymringer
 
Bransjenytt
Nike har en plan for driften under COVID-19-krisen