VOKSER MEST: Sport 1 vokser mest med en økning på 12,3 prosent i fjor. Her fra Sport 1-butikken på Beitostølen. FOTO: MORTEN DAHL

VOKSER MEST: Sport 1 vokser mest med en økning på 12,3 prosent i fjor. Her fra Sport 1-butikken på Beitostølen. FOTO: MORTEN DAHL

Sport 1 vekstvinneren i fjor

Sport 1 var den kjeden som vokste mest i fjor – hele 12,3 prosent. Totalt vokste bransjen med imponerende 7,2 prosent, og omsetningen ut fra norske sportsbutikker endte på 14 milliarder kroner.

Adm. dir. i Sportsbransjen AS er fornøyd med at bransjen vokste med 7,2 prosent i fjor, og tror på fortsatt vekst inneværende år. FOTO: MORTEN DAHL
Adm. dir. i Sportsbransjen AS er fornøyd med at bransjen vokste med 7,2 prosent i fjor, og tror på fortsatt vekst inneværende år. FOTO: MORTEN DAHL

- Dette er vi svært godt fornøyd med, og vi er ennå mer fornøyd med den organiske veksten på 10,2 prosent, sier kjedeleder Ole Henrik Skirstad i Sport 1 Gruppen. Han roser medlemmene i kjeden som har gjort fantastisk jobb med å få til den solide veksten i fjor. Med en vekst på 12,3 prosent i fjor er Sport 1 den kjeden med størst vekst, fulgt av Stadion med 8,6 prosent og XXL med 8,5 prosent. Ingen av de øvrige kjedene hadde større nedgang i fjor, og G-MAX/G-Sport hadde en vekst på 7,8 prosent.

 

14 milliarder

- 2015 ble nok et knallsterkt år for sportsbransjen. Økningen sammenliknet med 2014 er på 7,2 prosent og bransjesjefen har tro på at veksten fortsetter i 2016. Omsetningen i fjor var på over 14 milliarder i norske sportsbutikker, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

Ole Henrik Skirstad i Sport 1, som leder kjeden som er vekstvinneren i fjor svarer følgende på hva som er årsaken til at nettopp hans kjede vokste mest i fjor.

- Vi er blitt flinkere til å gjøre ting riktig, samtidig som vi har truffet god på sesonger. Jeg kan ikke få fullrost alle de som jobber i Sport 1-systemet godt nok, sier Skirstad, som innrømmer at XXL-veksten de senere årene naturlig vil flate ut når de ikke etablerer like mange varehus som før.

- Er det noe spesielt segment som gjør det bedre enn annet?

- Nei, vi har 10 prosent vekst i alle de store segmentene. Geogratisk er det heller ingen som skiller seg spesielt ut, sier kjedelederen.

 

Turutstyr i vinden

- Nordmenn er opptatt av trening, friluft og helse. Vi ser spesielt at turbekledning, turutstyr og teknisk-/ull-undertøy øker kraftig. Det virker som om den lave kronekursen har medført at flere nordmenn la ferien til Norge fremfor å reise til utlandet, sier Kristiansen, og legger til:

- Det ser ut til at stadig flere nordmenn har fått øynene opp for hvor flott det er å tilbringe ferien i den norske naturen. Det er trendy å være friluftsmenneske, og det er trendy å være sporty, sier Kristiansen.  

Han mener det er gledelig å se at skisalget økte igjen, spesielt i første kvartal hvor skisalget økte hele 20 prosent. Særlig ser man en kraftig økning i topptursegmentet.

 

El-sykler fortsetter veksten

El-sykkelen har fått sitt store gjennombrudd. Salget av elsykler ble doblet i både 2014 og 2015.

- Vi anslår at det ble solgt omtrent 20 000 el-sykler i 2015. Denne trenden ser ut til å fortsette og vi forventer kraftig vekst også i 2016, sier Kristiansen. 

Løping står fortsatt sterkt, og joggesko og typiske løpetekstiler selger godt. Triatlon er kraftig i vinden, og også sko- og støvelsalget har tatt seg kraftig opp. Det ser ut til at stadig flere handler fritidsskoene sine i sportsbutikker, fremfor i de tradisjonelle skobutikkene.

Kristiansen har tro på en fortsatt økning i 2016.

- Jeg tror fokuset på helse og trening fortsatt kommer til å være høyt. Den svake kronekursen gjør at mange vil legge ferien til Norge, og heller tilbringe sommerferien i norsk natur. Sterk konkurranse og lave priser vil gjøre kundene til den store vinneren, avslutter Kristiansen.

Tilbake
 

Frasers Group overtar XXL

 
Publikum handlet for nær 100 millioner på Norges største friluftsfestival
 
Økning i piratkopiering av løpesko: Slik unngår du å bli lurt
 
Retail er lett, men det er vanskelig å gjøre det enkelt
 
Velkommen til Sportsbransjedagen 2025