Håper ikke handelskrigen mellom USA og Kina vil påvirke kjøpekraften

Sjefen for Adidas, Kasper Rorsteds største bekymring er om handelskrigen mellom USA og Kina vil bremse den kjøpesterke amerikanske forbrukeren.

Handelskrigen mellom USA og Kina har ikke så stor innvirkning på avgiftene for importen til USA, uttalte Kasper Rorsted, sjefen i Adidas i et intervju med CNBC. Det som er mye mer alvorlig, og som bekymrer oss mer er hvis den amerikanske forbrukeren får mindre penger å bruke.

Bekymret for privatøkonomien

Kasper Rorsted følger naturlig vis handelskrigen mellom USA og Kina tett. Han er bekymret for hvordan uroen i markedet vil påvirke den amerikanske forbrukeren.
«Det er alvorlig hvis den amerikanske forbrukeren får mindre penger å bruke,» sier han. Hvis den gjennomsnittlige amerikanske forbruker har mindre penger å bruke, vil han eller hun bruke mindre penger på alle typer produkter, inkludert våre," uttalte Rorsted. "og det er urovekkende."

Rorsteds kommentarer kommer en uke etter rapporten (U.S. consumer confidence index (CCI)) ble lagt frem. CCI viste at amerikanske forbrukeres tillit i september falt mer enn forventet, et dropp som forklares ved at handelskrigen mellom Washington og Beijing er så følelsesladet. Men i tillegg til usikkerhetsmomentet rundt det amerikanske forbruksmønsteret er Adidas-sjefen bekymret for devaluering av kinesisk valuta, fordi 25 prosent av Adidas' virksomhet er i Kina.

En valutakrig

Rostad ser handelskrigen først og fremst som en valutakrig. Uroen innebærer ikke nedgang i produksjonen av deres produkter.
Til tross for nedgangen i den globale økonomiske veksten, rapporterte Adidas et sterkt andre kvartal med vekst i Kina. Den tyske sportsbekledningsprodusenten rapporterte skuffende resultater i august, men selskapet forventer at dette vil jevne seg ut for året. I august var det ingen ting som tydet på at valutauroen hadde innvirkning på forbrukerne.
Adidas tredje kvartals tall er ikke tilgjengelige før 6. november.

Øker i Kina

I likhet med Nike, har Adidas rapportert en økning i salget i Kina i sin siste kvartalsrapport. Adidas viktigste konkurrent, rapporterte at salget i Kina vokste 27 prosent i deres siste kvartal. Nike produserer i Kina og importerer varer til landet, dermed er også Nike spesielt sårbar i handelskrigen.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy