Espen Falck Engelstad tiltrer 1. mars som administrerende direktør i Brav Gruppen. Han er i dag konserndirektør i Norrøna og administrerende direktør i Norrøna Retail, med ansvar for Norrønas detaljhandelen, leverandørleddet, produksjon, logistikk, kundeservice og IT. I løpet av sin karriere i Norrøna har Espen etablert og bygget opp Norrøna Retail fra starten i 2009, i tillegg til å etablere Norrøna i USA.
– Med ansettelsen av Espen Engelstad har vi sikret oss en erfaren leder med dokumenterte resultater og solid kunnskap fra sportsbransjen, til å realisere Bravs strategiske ambisjoner, sier Trond Solberg, styreleder i Brav. Jeg ser frem til å samarbeide med Espen om å videreutvikle og styrke Brav-konsernet, fortsetter han.
– Jeg er veldig glad for at styret i Brav har gitt meg denne muligheten, og jeg setter stor pris på tilliten, sier Espen Falck Engelstad som ser frem til å bli kjent med organisasjonen og å begynne jobben i Brav.
Fra 1.mars vil fungerende administrerende direktør Åge Skinstad gå tilbake til sin tidligere rolle som Global Brand Director for Swix/Toko.
– Jeg gleder meg veldig til å bli på samme lag som Espen. Jeg ser også frem til igjen å kunne fokusere 100 prosent på min jobb i Swix og Toko. Med fluorforbud i alle FIS renn fra høsten 2020 vil det blant annet være svært viktig å ha nye produkter med topp «performance» klare fra begge varemerker, sier Åge Skinstad.
I 2009 reduserte Norrøna antall forhandlere de ville jobbe med, med 25 prosent. De ønsket en mer selektiv distribusjon. Siden den gang har Norrøna som selskap mer enn doblet omsetningen. Gjennom selektiv distribusjon og etablering av egne konseptbutikker, klarte Norrøna å unngå prisdumpingsfellen som preger mye av bransjen. Dette vant også Norrøna Virkes Handelspris for i 2015.
Nå vil den nye sjefen overføre sine erfaringer til Brav.
– Vi er nødt til å få lønnsomhet i alle ledd, sier Falck Engelstad.
Hvordan ser du på fremtiden, blir 2020 et oppryddings år?
– Det som skjer i bransjen nå, er helt nødvendig. Men jeg tror nok det vil gå over 2 til 3 år før vi kan friskmelde sportsbransjen, sier Falck Engelstad. Jeg har stor tro på fremtiden for Brav. Dette er kjempespennende, men det krever noen helt nødvendige grep, ikke bare små justeringer. Alle må tenke nytt, også bransjen i fellesskap.
Falck Engelstad understreker viktigheten av produktutvikling. Han mener bransjen må bort fra den tradisjonelle sesongtenkningen – tenke nytt.
Brav er i ferd med å utvikle seg til et globalt merkevarehus. Selskapet har langsiktige eiere i Ferd som nå investerer tungt for å nå disse ambisjonene. Blant annet står et nytt automatisert sentrallager straks klart på Lillehammer.