– Mange norske nettbutikker har fremdeles mye å lære av sine utenlandske konkurrenter når det gjelder å tilby problemfri netthandel. Den høye andelen som ikke fullfører kjøpet viser at mange butikker ikke har gode nok løsninger for løpende å oppdatere totalsummen. Dette er helt grunnleggende faktorer som må på plass i enhver nettbutikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna har gjennomført en undersøkelse blant mer enn 1000 nordmenn som viser at hele 62 prosent ofte eller av og til forlater en full handlekurv i kassen. 42 prosent av disse fordi totalsummen ble for høy, 28 prosent gjennomfører ikke kjøpet fordi det påløper gebyrer på kjøpet, mens 22 prosent sier de forlot handlevognen fordi nettbutikken ikke tilbød deres foretrukne betalingsmåte.
Blant de yngre kjøperne mellom 18 og 29 år, forlater hele 8 av 10 handlevognen ofte eller av og til full i kassen.
– Vi ser en klar tendens, spesielt blant de yngre kjøperne at de forventer enkle, fleksible og oversiktlige betalingsløsninger. De ønsker, i likhet med nettbutikkene, å gjennomføre kjøpene de allerede har lagt i handlevognen. Slik det er i mange nettbutikker i dag taper både kunden på lite forbrukervennlige kasseløsninger og butikkene taper salg, sier Elvestad.
Hele 14 prosent av de spurte avbrøt kjøpet i kassen rett og
slett fordi det tok for lang tid.
Klarnas bidrag til å forenkle handleopplevelse i kasseløsningen,
er å gi kunden mulighet til å velge fraktaktører i selve kjøpsprosessen.