Tjenesten tilbyr foreldre en mulighet til å bestille sko for sine barn i alderen 2 til 10 år. Abonnementet er på enten kvartalsvis, annenhver måned eller på månedlig basis, for henholdsvis 20, 30 eller 50 dollar.
De som velger månedsabonnement, får 10 dollar avslag per par for en gjennomsnitts barnesko som koster ca. 60 dollar i butikk.
Lanseringen nå i august faller sammen med skolestart for mange. Nike har hatt suksess med satsingen på barn, og segmentet er blitt en av de raskest voksende kategoriene på Nike.com med en valutanøytral inntektsøkning på ca. 11 prosent.
Flere andre amerikanske merker som Urban Outfitters
og American Eagle, tester abonnements modeller og ser dette som en ny kilde til
gjentakende inntekter og en måte å samle mer lojale kunder på.
«Noe av det Andy Campion, administrerende direktør
i NIKE, er spesielt begeistret for er at vi nå bygger relasjoner med barn fra de
er 2 år gamle,» sier Dave Cobban, daglig leder i Nike Adventure Club til cnbc. «Forhåpentligvis
bygger det en god relasjon til merkevaren.»
Boksene som kommer fra Nike Adventure Club, vil inneholde litt mer enn bare sko. Hver boks vil ha barnets navn på utsiden og vil inkludere en aktivitetskalender, klistremerker og en ekstra gave som for eksempel en tøypose. De har også laget et eget nettsted for Nike Adventure Club medlemmer der man kan finne ulike aktiviteter og selvfølgelig plukke skoene man vil ha. Gjennom klubben vil man kunne velge mellom 100 forskjellige typer sko, inkludert de fra Converse.
For å sikre at man får riktig størrelse så raskt
som mulig, vil Adventure Club gi mulighet til å velge en nye sko før returen er
mottatt av Nike.
«Det er helt avgjørende for oss å sørge for at
ungene går med sko i korrekt størrelse», sier Cobban.
Om og eventuelt når denne tjenesten blir tilgjengelig i
Norge, sier ikke selskapet noe om per i dag.