— Med kun noen uker igjen til Black Friday kan det være fornuftig for nettbutikker å foreta en gjennomgang av egen nettbutikk, for å gjøre butikken så klar som mulig for det som trolig blir årets største netthandelsdag, forteller e-handelsanalytiker Johanna Tell fra Nets.
Den norske netthandelen fortsetter å vokse, og det er estimert at nordmenn i 2019 handler for mer enn 163 milliarder kroner. Ola og Kari avbryter også færre kjøp enn tidligere, noe som er et stort sunnhetstegn for norsk netthandel. Likevel er det fremdeles ting som kan forbedres, for å få enda flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen.
— Det er tre årsaker som fremheves som de viktigste årsakene til at netthandlere ombestemmer seg i siste liten. Dette er uklarhet i forhold til totalpris, at nettbutikken ikke tilbyr ønsket betalingsform eller at registreringsprosessen for å handle er for tungvinn, sier Tell.
Mer enn 50 prosent av de som har avbrutt et kjøp fremhever at årsaken
til dette var at totalprisen inkludert leveringskostnaden var for høy.
— Dette er noe mange nettbutikker kan bli bedre på. Det kan vel så ofte
handle om å gi riktig informasjon fremfor det å tilby lavest mulig pris
på forsendelsen. Gi kundene en enkel oversikt over kjøpene. Ved å vise
hvor mange varer som ligger i handlekurven og hva totalprisen blir
inkludert levering, sikrer man at kunden får en uheldig overraskelse
når de skal fullføre kjøpet, sier Johanna Tell.
Det kan også være en fordel å oppgi pris på frakt og estimert
leveringstid, når kunden ser på produktene.
Kortbetaling er fortsatt den mest populære betalingsformen blant
netthandlere i Norge. 86 prosent har benyttet kort til å betale for
netthandelen. 37 prosent har benyttet PayPal og 32 prosent har benyttet
faktura.
— Det som også er viktig å merke seg er at Vipps er på fremmarsj.
Totalt er det 33 prosent som har benyttet Vipps ved netthandel. Her er
det kvinner og de yngste som er mest aktive. I aldersgruppen 15-24 år
er det så mange som 45 prosent som betaler med Vipps. Så er din
nettbutikk innrettet mot de yngste vil jeg si du må tilby Vipps for
ikke å miste en potensiell omsetning, uttaler Tell.
24 prosent av oss svarer at vi handler på nettet fordi det er raskt og
enkelt, noe som gjør det ekstra viktig å tilby en kjøpsopplevelse som
faktisk er rask og enkel.
En av hovedgrunnene til at nordmenn avbryter kjøp, er nettopp fordi
prosessen ikke var effektiv nok, og innen alle alderssegmenter svarer
over halvparten av oss at vi helst vil slippe å skrive inn
kortinformasjon når vi handler på nett.
Det finnes i dag mange løsninger fra flere aktører
som tilrettelegger for en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter,
og som også kan huske for eksempel kortopplysninger på tvers av
nettbutikker.
— Dersom nettbutikken ikke allerede har dette på plass. Undersøk gjerne
med din leverandør om du kan aktivere denne funksjonen før Black
Friday, avslutter Tell.