Care of av PUMA og Amazon Fashion

Det nye sporty motemerke Care Of, er et samarbeidsprosjekt mellom Amazon og Puma. Kolleksjonenes innhold og uttrykk er et resultat av analysert data fra kundenes vurderinger og shoppingvaner på Amazon.

Amazon Fashion og Puma har gått sammen om å skape et nytt "athleisure-merke". Den rykende ferske kolleksjonen som har fått navnet Care Of, er foreløpig kun tilgjengelig i det europeiske markedet. Care Of omfatter blant annet T-skjorter, yttertøy, leggings og joggesko, og prisene ligger på mellom 100 norske kroner for en T-skjorte opp til 600 kroner for en boblejakke, før frakt og toll. Konseptet er at kolleksjonen kun skal være tilgjengelig på Amazon. Puma er ansvarlig for å designe linjen, mens Amazon har ansvar for markedsføring og distribusjon.

Datadrevet designprosess

Kolleksjonen ble skapt ut fra innsamlet data fra vurderinger og søk av Amazonshoppere. 
Care of er en videreføring av Amazons kontinuerlige ambisjoner om å kapre nye markedsandeler gjennom innovasjon. Tidligere i 2019 lanserte Amazon en egen ny gatemote-kolleksjon designet av influensere på sosiale medier.

Hemmelig avtale

Care of vil ha sin egen logo, som ikke på noen måte kan forveksles med Pumas spreke katt. Men Puma tar ansvar for designet av kolleksjonen, så styrer Amazon alt av markedsføring og distribusjon. Verken Amazon eller Puma har avslørt de økonomiske- eller kontraktsmessige vilkårene for partnerskapet, men Puma har uttalt at dette vil bidra til inntektene.

Kunden bestemmer

Den nye kolleksjonen ble skapt ut fra analyser av innsamlet data av vurderinger og søkekriterier fra Amazon shoppere. Amazon fant at kundene ofte søke etter produkter ved hjelp av begreper som "fit" eller "komfort", i stedet for merkenavn.
John Boumphrey, sjefen for Amazon Fashion, forklarte at de snudde designprosessen på hodet ved å starte med hva kunden søker etter, for så å gå videre bakover inn i produksjonsprosessen.

Når nye målgrupper

Puma avviser at Care Of vil kannibaliserer på deres eksisterende virksomhet. De uttalte ved lansering at kolleksjonen at den er rettet mot en annen forbruker enn den som de vanligvis når gjennom sine egne kanaler.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024