Amazon legger ned pop-up-butikkene, men satser videre i den fysiske verden med blant annet de kassaløse butikkene Amazon Go. Foto: Amazon
Strategiendringen ble kjent gjennom Wall Street Journal 7. mars og i løpet av neste måned vil alle butikkene være avviklet. Dette gjelder de små kioskbutikkene som i stor grad kun selger mindre varer og forbrukerelektronikk. Ingen av Amazons fysiske butikk-konsepter har så langt konkurrert direkte med de fysiske sportsbutikkene, men de fortsetter å bygge opp sine salgskanaler i uforminsket fart.
Amazons
ville bruke butikk-konseptet til å fange interessen hos forbipasserende, få de til
å teste de nyeste produktene med personlig service og opplæring.
«Etter en grundig gjennomgang har vi besluttet
å avvikle vårt popup-konsept. I stedet øker vi antall Amazon Books og Amazon
4.star, og vil gjennom disse gi en bedre kundeopplevelse og et bredere utvalg,» er begrunnelsen en talsperson for Amazon ga til WSJ.