Konsernsjef Pål Wibe i XXL.
– Vi har vår Champions League-finale i desember, og gjorde det veldig bra, sier konsernsjef Pål Wibe i XXL i en melding fra konsernet.
Torsdag morgen la sportsutstyrskjeden XXL frem tall for fjerde kvartal 2021, og kunne vise til resultater etter en sterk julehandel.
XXL leverte en vekst på 6 prosent i fjerde kvartal 2021, med en vekst på 9 prosent og positiv utvikling i alle markeder. De samlede driftsinntektene i kvartalet endte på 2,7 milliarder kroner mot 2,6 milliarder kroner i fjor.
Bruttomarginen i kvartalet endte dermed på 42,1 prosent opp 1,7 prosent mot fjoråret.
EBITDA steg 23 prosent til 403 millioner kroner. Den svenske virksomheten hadde en særlig sterk utvikling, tok markedsandeler.
– Jeg er fornøyd med utviklingen i Sverige med en vekst på over 20 prosent i kvartalet. Vi har tatt betydelige markedsandeler det siste halvåret
For å oppsummere året har vi økt resultatene fra i fjor til tross for problemer med lukkede butikker og en enorm sykkelkrise. Norge og Finland leverer den sterkeste prestasjonen i XXLs historie, mens Sverige har sitt nest beste år. Vi har fortsatt mange ting vi kan gjøre bedre, men "snøballen" ruller raskere, sier XXL-sjefen, Pål Wibe.
De samlede driftsinntektene for konsernet i januar 2022 gikk ned med om lag 20 prosent til om lag 720 millioner kroner, sammenlignet med rekordåret 2021. Måneden ble delvis påvirket av endringer i vinterforholdene i det meste av Norden, samt tidlig sesongstart mellom desember 2021 og januar 2022.
XXLs mål er over tid, å få markedsandeler i alle markeder og fortsette veksten i e-handelskanalen.
Sportskonsernet vil fortsette å investere i driftseffektivitet, selektive nye butikkåpninger, e-handelsplattform, eksisterende butikker, infrastruktur og IT.
Investeringene i 2022 forventes å ligge på rundt 250-300 millioner kroner.
Fremover forventer XXL at tempoet i butikkutrullingen blir 3-5 nye butikker per år. XXL har inngått 3 nye leieavtaler for butikkåpninger i 2022, hvorav 1 i Norge og 2 i Sverige.
XXL legger ned Töcksfors og Nordby i Sverige, i løpet av 2022, og vil nedbemanne flere eksisterende butikker, hovedsakelig i Sverige. Samtidig vil konsernet fortsette å fokusere på å optimalisere butikkporteføljen.