Verdiøkningen bekrefter sportsbransjens solide posisjon

Den gjennomsnittlige aksjeverdien av 38 utvalgte offentlige selskaper i sportsutstyrssektoren økte med 10,9 prosent i de tre første månedene av 2021. Til sammenligning vokste hovedindeksene med bare mellom 2,4 og 8,5 prosent i perioden.


Beregningene er gjort av SGI Europe, som følger det globale markedet i sportsbransjen tett. Tidligere har SGI rapportert at de samme aksjene også presterte bedre enn den generelle økonomien i andre og tredje kvartal 2020, da de gikk opp i gjennomsnitt med henholdsvis 30,8 prosent og 10,8 prosent.


I løpet av første kvartal 2021 økte følgende selskap mer enn 20 prosent, 361°, Canada Goose, Dick's Sporting Goods, Foot Locker, Giant Manufacturing, Hanesbrands (Champion) og Under Armour. Resultatene disse selskapene viste til, og deres utsikter for ytterligere fortjeneste overgikk investorenes forventninger.


Motsatt ble det, med en nedgang på mer enn 10 prosent for Adidas Group, Asics og Lululemon fordi investorene forventet mer enn det selskapene nylig har rapportert. At Lululemons aksjekurs falt, anses som ganske overraskende i lys av veldig gode kvartalsresultat fra selskapet.


Sportsbransjen vokser raskere enn den generelle økonomien, og har med unntak av mellom 2016 og 2017, overgått denne siden 2010.

Den samlede aksjemarkedskapitaliseringen økte med 32 prosent på valutanøytral basis i 2020 - til tross for Covid-19 - sannsynligvis fordi folk ønsket å både komme seg i form, og holde formen under pandemien.


Sportsutstyrsindustriens kapitalisering vokste med 19,3 prosent i 2017, med 10,1 prosent i 2018 og med 46,2 prosent i 2019.


© SGI Europe 2021/Norsk Sportbransjeforening


Tilbake
 

Sportsbransjepriser 2025 - Hvem fortjener å bli løftet frem i sportsbransjen i år?

 
Satser på DACH: Innovasjon Norge lanserer nytt vekstprogram for norske friluftsmerker
 
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima
 
Bransjeutsikter og økonomisk balanse
 
Frasers Group overtar XXL