Foto: HH

Foto: HH

«Trusted by Professionals». HH-kolleksjon, utviklet med landslagsutøvere og egen ansatt med doktorgrad i tekstil.

-Det har vært en utrolig reise å jobbe med et av de største alpinlagene i historien. Å samarbeide med verdensledende profesjonelle idrettsutøvere- og lag er en del av Helly Hansens DNA, som går helt tilbake til vår første utmerkelse på verdensutstillingen i Paris i 1878, sier nordisk markedssjef i Helly Hansen (HH), Lars Bolin. -Tidlig 2020 begynte vi samtalene med det Norske alpinlandslaget. I mai 2022 ble det offisielt at HH ble offisielle klespartner, fortsetter Bolin.


HH har en lang historie med å jobbe med nasjonale skiforbund fra ulike deler av verden. Nå er det Norge og Canada som er partner med HH. HH overtok som sponsor av det norske landslaget i 2022 og har en åtteårs avtale til 2030. – Gjennom tett samarbeid med toppidrettsutøvere i alpint, tiltrekker vi oss enorm kompetanse utøverne deler med oss for å lage de beste produktene. I tillegg har HH en ansatt som har doktorgrad i tekstilteknologi og som jobber med produktutvikling. Dette kommer også den vanlige forbruker til gode. Det aller meste som alpinistene bruker er også tilgjengelig for nordmenn. Også klær med alle alpinlandslagets sponsorer selges til forbrukeren, sier nordisk markedssjef i HH, Lars Bolin.

 

I tillegg til partnerskap med alpinlagene, er HH partner med 200 skianlegg og deres patruljepersonell. Dette inkluderer blant annet Hafjell, Kvitfjell, Norefjell og Ski Geilo, Vail Resorts, Chamonix med flere.

 

Fin salgsutvikling i 2024

-Vi er fornøyde med salgsutviklingen i Norge i 2024. Etter at hele sportsbransjen hadde god vekst under pandemien så ble 2023 ganske tøft, men nå ser vi god vekst i Norge og spesielt i skikategorien, sier Salgssjef Norden, Lars Kristian Rugaas.  

 

-Som rapportert av vår eier CTC, har HH for 2Q-24 hittil i år hatt en omsetning på ca NOK 2.5 milliarder. Vi deler ikke opp salget etter divisjon, kan Rugaas fortelle.

 

-Vi har i en global distribusjonsstrategi hovedfokus på salg via sportsbutikker, men selger også i våre egne konsept butikker og via e-com. Globalt har vi ca 90 konseptbutikker, inkl 3 stk i Norge som alle presenterer og selger vår skikolleksjon. Vi tror at den sterke posisjonen vi har fått på ski i Norge skyldes langvarig satsning med skilandslag, og at signeringen med Norge har løftet dette ytterligere,  fortsetter Rugaas.

 

-Vi har mange stor engasjementer i Norge, blant annet som partner till Skilandslaget, TV programmet «71 grader Nord», skianlegg, seilforeninger og fjell-event. Vi har merkekjennskap på over 90 prosent i Norge i aldersgruppen over 25 år. Men HH er et globalt brand. Da er posisjoneringer i globale aktiviteter av vesentlig karakter. Opprinnelsen til HH er knyttet til friluftsliv og havet, og seiling og ski er satsningsområde i tillegg til Outdoor. -Vi ønsker å være den prefererte merkevaren for alt friluftsliv, fra hav til fjell, og vi skal være relevante hele året, sier Lars Bolin.

Hva er nytt i utstyret for alpinlandslaget for kommende sesong?
-For sesongen 24/25 er vi stolte av å kunne introdusere våre nye Kvitfjell Race-jakker og -bukser. Kvitfjell-produktene er designet og utviklet i nært samarbeid med det norske alpinlandslaget, og har blitt testet i verdenscupen. En stor del av produktutviklingen og testingen fant sted i Kvitfjell, også er det ekstra stas at Kajsa Vickhoff Lies historiske utforseier var i Kvitfjell i 2023, der hun ble den første norske kvinnen til å vinne en utfor-konkurranse, avslutter Lars Bolin.

 

HH sin verdens lansering av Kvitfellkolleksjonen kan man se her: https://www.hellyhansen.com/norwegian-alpine-ski-team


Tilbake
 

Adidas inngår langsiktig partnerskap med NFIF

 
ISPO trengs av alle
 
-Det er i møte med mennesker at utvikling skjer
ISPO 2024*
 
HH og Norrøna; -det er behov for en møteplass
ISPO 2024*
 
25. gang med On Snow på Geilo