Sterkt 3.kvartal for Nike

Nike, Inc., som drar i gang sitt 50-årsjubileum i mai, presterte over markedets forventning i tredje kvartal som endte 28. Februar. Dette til tross for vedvarende logistikkproblemer i et marked der etterspørselen oversteg tilbudet.


Driftsinntektene økte med 5 prosent til 10.871 millioner dollar i tredje kvartal, det er rundt 2,5 prosent over hva markedet forventet. Men nettoresultatet falt med 4 prosent til 1.396 millioner dollar.

Bruttomarginen økte til 46,6 prosent fra 45,6 prosent. Forklaringen er at høyere logistikk kostnader ble motvirket av direkte-til-forbruker-salg, mindre rabattering og fordelaktige valutakurser.  

Driftskostnadene økte med 11 prosent til over 2,58 milliarder dollar.


Varelageret var opp 15 prosent til 7,7 milliarder dollar ved utgangen av perioden, mye på grunn av forsinkelser innen transport og logistikk.

Inntektene fra engrosleddet økte med 1 prosent og 17 prosent for Nike Direct-salget til 4,6 milliarder dollar. Det er en økning på 27 prosent i Nord-Amerika, der det digitale salget steg med 33 prosent fra samme periode året før.

Salget globalt

Det globale nettsalget representerer nå 26 prosent av Nikes inntekter totalt. Økningen var drevet ekspansjon i EMEA, Nord-Amerika og Asia-Stillehavs-/Latin-Amerika (APLA), men delvis bremset av en nedgang i Stor-Kina.


Likevel sa Nike at de ble «oppmuntret» av eget moment i tredje kvartal på 2,16 milliarder dollar i Kina. Det til tross for et fall på 8 prosent i valutanøytrale inntekter og et fall på 19 prosent i det rapporterte regionale driftsresultatet (Ebit). Nike Direct var ned 11 prosent i Kina, med nedgang i både digital og fysisk detaljhandel da Covid-relaterte nedstengninger fortsatte å påvirke detaljhandelstrafikken. Salg fra butikk var ned med 5 prosent, og det digitale salget falt med 19 prosent. Skosalget falt med 4 prosent, og klessalget falt med 11 prosent. Men fullprissalg forbedret seg i markedet, hjulpet av Jordan-merket, lokale tilpassede produkter og Swooshs mest populære skoserier. Nike jobber målrettet for vekst i Kina for inneværende regnskapsår som slutter 31. mai.


EMEA-regionen hadde et sterkt detaljhandelssalg og inntektene vokste 13 prosent i tredje kvartal til 2,78 milliarder dollar. Klessalget steg 21 prosent til 1,08 milliarder dollar. Nike Direct-salget steg 22 prosent og salget i Nike-eide butikker økte med 44 prosent, på valutanøytralt grunnlag i regionen. Nike Digital steg 11 prosent.


Driftsresultatet for USA økte med 9 prosent til 3.88 milliarder dollar, drevet av en 11 prosent økning i klessalg til mer enn 1.2 milliarder dollar og en betydelig vekst i salget av løpesko.

Nikes direktesalg steg med 27 prosent gjennom året i regionen, mens nettsalget økte med 33 prosent. Den digitale virksomheten i Nord-Amerika representerte en tredjedel av salget i perioden. Inntektene fra Nike-eide butikker økte med 16 prosent i viktige byer som Los Angeles under Super Bowl.

3.kvartal for Nike

Rapporterte inntekter i tredje kvartal var 10,9 milliarder dollar, opp 5 prosent sammenlignet med året før og opp 8 prosent på valutanøytralt grunnlag.

NIKE Direct-salget var på 4,6 milliarder dollar, opp 15 prosent på rapportert basis og opp 17 prosent på valutanøytralt grunnlag.

NIKE Brand Digital-salget økte med 19 prosent, eller 22 prosent på valutanøytralt grunnlag, ledet av 33 prosent vekst i Nord-Amerika.

Bruttomarginen økte med 100 basispunkter til 46,6 prosent.

Tilbake
 
Innovasjon

Søk om støtte til inkluderende designprosjekter

 
Pål Wibe går av som sjef i XXL ASA
 
Mild vinter og logistikktrøbbel stoppet veksten
 
Påmeldingene strømmer inn!
 
Brems i salget for både Zalando og Boozt