Foto:Osprey

Foto:Osprey

Sprek 50-års markering for Osprey i Lofoten

Jarbeaux Sport inviterte til fantastiske dager i Lofoten, der blant annet Sport Holding og Platou Sport i tillegg til Norsk Sportsbransjeforening fra sportsbransjen var invitert. Osprey sitt 50-års jubileum skulle markeres, der også salgssjefen for Norden og Baltikum, Matt Gilbert deltok. Oppholdet startet med Rib-tur fra Svolvær og ble fulgt opp med toppturer med Osprey sekker som lanseres i 2025.



Hvordan har utviklingen vært over 50 år for Osprey?

-Osprey har fortsatt å være pionerer i å utvikle vellagde pakker som er bygget for å vare lenge. Det startet med at Mike Pfotenhauer laget sekker for enkeltpersoners behov for deretter å utvikle sekker som kan passe til enhver kroppsform, sier salgssjef Matt Gilbert i Osprey Europe. Osprey ble født og lansert i 1974. Det var et tidlig ønske om å designe og bygge innovative ryggsekker til høyeste kvalitet. I dag fortsetter Osprey-produktene denne pionerånden, og brukes på de høyeste fjellene til de fjerneste øyene og ellers «overalt-imellom». Osprey Europe ble grunnlagt i 2003. Gjennom årene er det lansert en rekke suksessfulle modeller, og merkevaren har vunnet en rekke priser opp gjennom årene, fortsetter han.

 

Hva er- og har vært målet til Osprey Europe?

-Osprey har alltid blitt laget med tanke på sluttforbrukeren. Ved å kun produsere bæresystemer, går hele vårt fokus og energi på utviklingen nettopp det. Vi søker å lage et bæresystem for hver aktivitet, der målet er å lage de beste produktene. Vi er kompromissløse på best holdbarhet og best funksjonssettet til bæresystemet. Forbrukeren kan ha tillit til Osprey siden vi også vil reparere eller erstatte eventuelle skader eller produksjonsfeil innen rimelig levetid for produktene vi selger, sier Gilbert.

 

Kan du si noe om distribusjonsstrategien sentralt til Osprey?

-Vi har alltid sett etter de beste tekniske forhandlerne over hele EMEA som kan fortelle Osprey-historien på den beste måten. Det er viktig for oss at alle butikkmedarbeidere er utdannet til å forstå nøkkelfunksjonene og fordelene med Osprey. 

 

Hvordan skiller det norske markedet seg fra andre land?

-Generelt sett setter det norske markedet pris på teknologi og kvalitet. De er vant til å teste ut produktene under de mest ekstreme forhold og vet at de kan stole på Osprey, sier en entusiastisk Matt Gilbert.

 

«Folke-sekken», stor-sekken og bæremeis

-Talon sekken har vært det desidert mest populære produktet fra Osprey i Norge. Talon ble etterhvert folke-sekken her til lands. Vi kjenner til at noen kunne ha 3-4 Talon sekker i ulike størrelser. I tillegg har Osprey sin stor-sekk, med den norske oppfinnelsen «Custom Molding», blitt en hit i verdensmarkedet.  På toppen av den Norske salgslisten i fjor målt i kroner, lå bæremeisen Poco Premium. Talon og storsekk var i starten de viktigste Ospreyproduktene for oss i Norge. De seneste årene har reisesegmentet og bæresele/bæremeis overtatt som de viktigste produktene. Osprey har en meget sterk posisjon Backpacking og Hiking men også sterke i «Adventure Travel» som står for 15-20% av salget i Norge, remser Kaare Jarbeaux i Jarbeaux opp i et rasende tempo.

 

Hvordan har Osprey utviklet seg i det norske markedet?

-Vi har hatt en jevn salgsvekst fra 2003 (første salgssesongen) til 2013, da ble kurven brattere og Osprey doblet seg på 5 år. Nå ligger vi an til en vekst på 15-20% i SS25, fortsetter Jarbeaux.

 

Hvordan er distribusjonsstrategien til Osprey i det norske markedet?

-Vi har alltid hatt en ambisjon om å være på steder hvor de ansatte er lidenskapelig opptatt av kvalitetsutstyr enten det er reise, friluft, trening eller til urbant bruk. Det har vi lykkes godt med. Vi er godt posisjonert i dag.

 

Kan du si noe om nyhetene fra Osprey?

-Osprey er verdensmestere på bæring og introduserer for SS25 sesongen sin første bæresele for barn. Dette er en unik mulighet for bransjen til å ta del i denne businessen. Det selges akkurat 20 ganger så mange bæreseler som bæremeiser i verdensmarkedet så potensialet er stort.

 

Hvordan er samarbeidet med Osprey internasjonalt?

-Vi har alltid hatt veldig tett og god dialog med Osprey sentralt. Jeg kom akkurat tilbake fra besøk hjemme på ranchen i Colorado til gründer, grunnlegger og sjefsdesigner gjennom 48 år, Mike Pfotenhauer. Han solgte seg ut i 2022. Mike har også vært på besøk i Lofoten på en kundetur i 2023. Jeg opplever lidenskap og kvalitet gjennom hele organisasjonen, både i Osprey internasjonalt og i Europa, sier en entusiastisk Kaare Jarbeaux.

 

Hvorfor inviterte Jarbeaux Sport til jubileumstur til Lofoten?

-Vi har nettopp kjøpt en eiendom i Lofoten vi er veldig stolt over og som passer godt inn i konseptene vi opererer innen. På eiendommen i Lofoten søker vi å skape en «drøm i nord» hvor man kan teste utstyr og gjennomføre interne eller eksterne arrangementer. Så langt har vi svært gode erfaringer. Her kan vi teste alle våre merkevarer AKU, Hydroflask, Hilleberg og Falke i sitt rette element. Alle merkevarene vi har er definert av en felles tanke som Osprey; dedikerte merker som er helt i toppen i sin klasse.

 

Jeg ønsker å knytte gode folk sammen for felles utvikling med Lofoten som arena. Det er også en form for takknemlighet ovenfor folk i bransjen vi har jobbet med over tid og som vi verdsetter høyt, sier Kaare Jarbeaux, som sammen med sin COO Erik Storli, sørget for at oppholdet i Lofoten ga godt faglig utbytte for de inviterte.

Kan du si noe om hvorfor du prioriterte å besøke norske forhandlere og Jarbeaux Sport i Norge og hvorfor du ble med på turen til Lofoten?

-Vi har et veldig langvarig og sterkt forhold til Jarbeaux. De er helt på linje med hvor vi ønsker å være som merkevare og har gjort en fantastisk jobb med å distribuere Osprey i markedet. Lofoten var en flott mulighet til å møte noen av de sentrale partnerne i markedet og fordype meg i den norske kulturen, avslutter Matt Gilbert i Osprey Europe.



Tilbake
 

Lars Syse Christiansen utnevnt til ny finansdirektør i XXL Group

 
Aclima overtar europeiske distribusjonsrettigheter fra Odex Aps
 
Norges største fotballskole med XXL på laget
 
Meld deg på til Sportsbransjedagen 2024, 28. og 29.august.
 
Devold vokser med sikkerhetsklær