Foto: Kristian Bollæren, Olympiasport

Foto: Kristian Bollæren, Olympiasport

Sportskjedenes tredje kvartal

Etter to svært gode år i sportsbransjen under pandemien er det nå tyngre blant sportskjedene og i sportsbransjen. Innrapporterte omsetningstall fra sportskjedene viser en omsetningsnedgang på 4 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode året før. Så langt i 2023 er omsetningen per tredje kvartal 2,5 % svakere sammenlignet med 2023.


Salgsdriverne

Tredje kvartal 2023 endte med en samlet omsetning på litt under NOK 3,3 mrd. Det er en nedgang på fire prosent mot samme periode året før. Per tredje kvartal 2023 er salget for sportskjedene ned to og en halv prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2022.

 

- Det selges fortsatt mye sportsutstyr. 2,5 prosent nedgang så lang i 2023 er langt unna krise, nordmenn unner seg utstyr som gir sport- og fritidsopplevelser. Men sportsbransjen er preget av lave marginer på varene som selges. Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som dominerer tredje kvartal, sier Trond Evald Hansen. –Sportskjedene viser til at det fortsatt er god interesse rundt utstyr som gir opplevelser i Norges fantastiske natur. Fjellturer og nærturer motiverer nordmenn til å holde seg i form. Det er de normalt store segmentene friluftsliv og aktiv fritid som er lokomotivet i sportsbransjen. Løpesegmentet holder seg på høye nivåer, det samme gjelder sportsutstyr til fotball og andre lagidretter.

 

Dyrere produkter er mest krevende

Det er liten tvil om at dyr-tiden er krevende for mange nordmenn. Mange varer, deriblant prisen på mat, har økt kraftig det siste året. Sammen med økte renter påvirkes familiebudsjettene til nordmenn. Mange av sportsbransjens aktører viser til at det er mer krevende å selge dyre produkter, slik som kostbare sykler. Likevel er det god fart i småvare-segmentene.

 

Det er godt kjent at mange av sportsbransjens aktører har strevd med høye varelagre det siste året. Det har resultert i til dels svært gode rabatter for sportsutstyr til nordmenn. Nå rapporteres det om langt sunnere varelagre enn det vi hørte i februar. Marginbilde i bransjen påvirkes naturlig nok av tiltakene. Selv om det har kostet bransjen dyrt, har tiltakene vært nødvendige og effektene (tross alt) gode. Sportsbransjen bidrar neppe til økt inflasjon med det kampanjetrykket som har preget bransjen i lang tid.

 

Sykkel og sykkelverksted

Sykkel er et stort marked i Norge der det i 2022 – sesongen ble solgt 310 000 sykler, litt ned sammenlignet med året før. Signaler fra bransjen sier at sykkelsalget i 2023 er omtrent som 2022. Flere viser til at det er sykler på lager, men at noen modeller mangler. Særlig inngangen på sesongen var nok en gang rammet av for seine leveranser. Noen ble mer rammet av dette enn andre.

 

Det meldes om en sterk vekst på sykkelmekanikertjenester. Nordmenn tar i stadig større grad vare på syklene sine. Dette er i tråd med sportsbransjens økte søkelys på reparasjonstjenester. Norsk Sportsbransjeforenings initiativ overfor Utdanningsdirektoratet har ført til at det etableres formell kompetanse for sykkelmekanikere fra og med august 2024.  Sportsbransjen vil ha stort behov for sykkelmekanikere i fremtiden.

 

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen, er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, truger, ski og skøyter i førjulstiden. Bransjen venter også godt salg av pulsklokker, hodelykter og sportsbriller.

 

Langrennmarkedet er stort i Norge, men for å få virkelig god fart på salget trengs snø og kulde. Leverandørene lager felleski i flere ulike prisnivåer, og skiene blir stadig bedre. I alpinsegmentet er det solgt mye randonee-utstyr de siste årene. Det er likevel de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet. Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene og liker man seg på snø vet man at bekledning og riktig tilpasset utstyr er viktig for en trygg og positiv opplevelse.

 

En bransje i stor endring
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til.

 

Ifølge beregninger gjort av Norsk Sportsbransjeforening, vokste det totale sportsmarkedet med hele 21 prosent under pandemien (2020 og 2021). Omsetningen ble beregnet til voldsomme 27,2 milliarder i 2021. 2022 beregningene som nylig er avsluttet, viser at det totale sportsmarkedet i Norge endte på 25,5 milliarder, en nedgang på 6,7 prosent. Omsetning er fordelt mellom sportskjedene, sportsforhandlere som ikke er sportskjede-tilknyttet, leverandører som når sluttbrukeren selv, norske- og utenlandske nettaktører og bredt vareutvalg. Sportskjedene sto for 53 prosent av alt salg av sportsutstyr i 2022.

 

Norsk Sportsbransjeforening er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge. Selskapet eies av leverandører og sportskjeder i norsk sportsbransje. De fem sportskjedene Intersport, Obs!, XXL, Sport1 og Stadion, rapporterer sin netto omsetning per kvartal. MX-Sport sin omsetning estimeres av undertegnede.

 

Omsetning per kvartal i sportskjedene:

(tall i tusen)

 

 

 

 

 

 

Kvartal / År

2019

2020

2021

2022

2023

Endring

1. kvartal

2 967,755

2 652,562

3 314,920

2 944,547

3 012,447

2,30 %

2. kvartal

3 187,896

3 755,932

3 608,531

3 326,749

3 150,224

-5,30 %

3. kvartal

3 454,523

3 990,385

3 711,346

3 418,116

3 281,525

-4,00 %

4. kvartal

3 806,371

3 963,984

4 242,205

3 803,211

 

 

Total kjedene

13 416,545

14 362,863

14 877,003

13 492,623

 

 


Tilbake
 

Meld deg på Sportsbransjedagen 2024 før 25.mai til Early Bird priser!

 
OutDoor by ISPO 2024: München venter på deg!
 
Opplev suksessen med Pie VAT: En inspirerende historie med Anton Sport
 
VAUDE - Innovative bærekraftige Bikepacking-produkter
 
Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.