Adidas flagship-butikk i Shanghai. Foto: Adidas.
- Adidas rapporterte et inntektsdropp på 93 prosent i første kvartal, og en salgsnedgang på 19 prosent. Selskapet varslet samtidig en forventet salgsnedgang på 40 prosent i andre kvartal, fordi tre av fire Adidas-butikker verden over nå er stengt på grunn av viruspandemien.
Driftsresultatet for første kvartal falt til 65 millioner euro (2019: 875 millioner euro), noe som representerer et fall i driftsmarginen på 13,5 prosentpoeng til 1,4 % (2019: 14,9 %).
Største endringene i første kvartal 2020:
Den globale spredningen av koronaviruset i løpet av det første kvartalet i 2020, førte til et betydelig antall stengte butikker – både egen- og partnerdrevne – og en betydelig nedgang i trafikken i de gjenværende butikkene.
Dette hadde en direkte negativ innvirkning på topplinjen.
En sterk vekst på 35% i nett-handelen - den eneste kanalen som har vært fullt operativ i de fleste deler av verden – kunne bare delvis oppveie for inntektstapet i de fysiske kanalene.
– Resultatene våre for første kvartal viser de alvorlige utfordringene det globale utbruddet av koronaviruset skaper selv for sunne selskaper, sa Adidas CEO Kasper Rorsted. Jeg er stolt av hvordan Adidas-familien har jobbet sammen for å støtte både selskapet og merkevareidentiteten vår. For øyeblikket er vi fokusert på å håndtere dagens utfordringer og øker innsatsen i gjenåpningen i Kina, og mulighetene vi ser i e-com. Samtidig som vi forbereder oss på å vende tilbake til en mer normalisert drift, forblir vi realistiske: Over 70% av butikkene våre over hele verden er for tiden stengt.
Salgsnedgangen på 19% i første kvartal, gjenspeiler 20% salgsnedgang for Adidas og 12% dropp i salget for Reebok.