Til venstre nå markedsdirektør (CCO) i Mylna, Thomas Weman og påtroppende administrerende direktør, Andreas Gallefoss.
-Vi må ha inn folk som er mye flinkere enn meg på det som blir viktigere fremover, sier Thomas Weman. Fra 1. mai 2020, overlater han ledelsen i Mylna Gruppen AS til Andreas Gallefoss.
Mylna Gruppen AS har kapret en av motebransjens digitale spisser. 1. mai 2020 overtar Andreas Gallefoss (43) som administrerende direktør i Skandinavias største leverandør av treningsutstyr.
Digital satsing har stått sentralt i Mylna Gruppens jakt på ny sjef etter at det ble kjent at dagens leder, Thomas Weman, ønsket å gå over i en leverandør- og kunderettet rolle som markedsdirektør (CCO) i konsernet.
– Tiden var inne til å hente inn en ny leder for å videreutvikle selskapet, sier Thomas Weman.
Weman er gründeren og har ledet Mylna Gruppen til å bli Skandinavias største leverandør innen treningsutstyr. Siden han startet i 1997 har Mylna vokst seg store og dermed også behovet for ny kompetanse.
– Det er ingen dramatikk i dette. Jeg ønsker å bruke mer av min gründerkompetanse og jobbe mer med produkter og salg slik jeg gjorde da jeg bygde opp selskapet. Vi går inn i en ny tid og vi trenger å få tilført ny kompetanse i selskapet. Nå har vi funnet en leder med kjernekompetanse i det digitale skiftet vi står i, sier Weman.
Styreleder Torfinn Titlestad er også tydelig på at den digitale endringen i kundeadferd, stiller nye krav til selskapets forretningsmodell.
– Mer og mer handler det om å være «online first» og det er en utvikling som vil forsterke seg ytterligere i tiden fremover. Nå må vi bli best på det vi allerede er gode på, sier Torfinn Titlestad som har vært styreleder i Mylna Gruppen siden 2018.
Styrelederen opplyser at gruppen har mange store prosjekter på gang, er i sterk vekst og godt igang med omstilling mot en mer digital forretningsmodell.
Beslutningen om lederskiftet ble tatt på høsten 2019, men covid-19 pandemien har gjort valget enda viktigere og satt ytterligere fart på digitaliseringsprosessen.
– Styret er godt fornøyd med å ha fått Andreas Gallefoss på laget. Han er en digital spiss med den kompetansen, erfaringen og personligheten som Mylna Gruppen med datterselskapene Mylna Sport AS, Treningspartner.no, Traningspartner.se, abilicaonline.dk og X-life.no, nå behøver for å utvikle seg videre, sier styrelederen.
Den nye Mylna-sjefen er født i Tønsberg, vokst opp i Bergen og bor nå i Asker. Han kommer fra Varner Gruppen der han i 20 år har hatt ulike roller, sist som sentral i konsernets strategiske utvikling av digitale produkter og strategier. Før det bygget Gallefoss opp ungdomskjeden Urban fra 3 til 36 butikker.
Hvordan blir det å starte i ny jobb i denne spesielle situasjonen?
– Jeg ser fram til å ta fatt i ny bransje i en tid da stadig flere mennesker blir opptatt av å ta vare på helsa og som betrakter trening som viktig og meningsfylt, sier Gallefoss.
Når Gallefoss nå kan legge teknologi og digital tenkning på toppen av trening og helse, fremstår lederjobben i Mylna som perfekt for ham og for selskapets medarbeidere, samarbeidspartnere og kunder.
– Det er lett å la seg blende av teknologi og nye muligheter, men viktigst er det å forstå kunden og utvikle løsninger som løser problemer eller skaper merverdi for kunden, fastslår han.
Gallefoss gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver i Mylna.
– Jeg kommer inn i noe det er fart på, og det er lettere å komme raskt i gang når ting går bra. Jeg tror det ligger et stort potensial i det digitale, men først og fremst gleder jeg meg til å bli kjent med organisasjonen og prosessene.
Jeg får energi av å jobbe i team med kolleger som er opptatt av å forbedre arbeidsprosesser. Mitt inntrykk er at Mylna har medarbeidere med potensial, kunnskap og vilje til utvikling, sier den nye sjefen for Skandinavias største leverandør av treningsutstyr.
Første mai 2020, er Andreas Gallefoss klar til å overta direktørstillingen. Nå er det old boys-fotball og trenergjerning for barnas fotballag som fyller fritiden for den tidligere spissen på Fyllingens A-lag.