Nike sliter med for mye ukurrante lagervarer

Driftsresultat for 1.kvartal faller 13 prosent. For høye lagerbeholdninger, synkende bruttomarginer og vedvarende motvind i valutamarkedet, lager trøbbel for Nike i forkant av den viktige høytiden.


Dette viste seg da gruppen rapporterte en nedgang på 22 prosent for 1.kvartal, nettoinntekt på 1.468 millioner dollar fra 1.874 millioner dollar for perioden som ble avsluttet 31. august.

Ebit falt 13 prosent til 1.828 millioner dollar fra 2.106 millioner dollar, mens de totalt rapporterte inntektene økte 4 prosent til 12.687 millioner dollar fra 12.248 millioner dollar. Høyere frakt- og logistikkkostnader, ugunstige valutakurser og større prisreduksjoner i direktesalget, bidro til et fall i bruttomarginen på 220 basispunkter til 44,3 prosent. Samtidig økte ugiftene til markedsføring med 3 prosent til 943 millioner dollar fra 918 millioner dollar.

Det digitale salget økte med 23 prosent, i hovedsak drevet av EMEA, Nord-Amerika og APLA der det oppnådde høyere trafikk, konvertering og vekst i gjennomsnittlig ordreverdi (AOV). Converse-salget økte med 8 prosent på valutanøytral basis til 643 millioner dollar fra 629 millioner dollar.


Toppledelsen i Nike fortalte analytikere under resultatfremleggelsen at selskapet ennå ikke har sett noen tegn på nedgang i forbrukerleddet knyttet til lavkonjunkturfaktorer over hele verden. Det er begrunnet i at selskapet realiserte tosifret detaljhandelsvekst i september. Likevel tar gruppen "en mer avmålt tilnærming" og strammer lagerkjøp over hele verden, på grunnlag av risiko som kan gjøre seg gjeldende i løpet av andre halvdel av regnskapsåret, når den forventer en mer beskjeden vekstrate. Nå øker selskapet de salgsfremmende aktivitetene i Nord-Amerika, det forventes å fortsette gjennom resten av 2022.

Må bli kvitt varer

Selskapets nåværende presserende problem er å bli kvitt overflødige lagervarer, som delvis ble skapt av sene produktleveranser av vår-, sommer- og høstsesongprodukter. Den totale beholdningen økte med 44 prosent i 1. kvartal til 9,7 milliarder dollar, størst med 65 prosent vekst i Nord-Amerika og en 85 prosent økning i varer i transitt. Nike vil først og fremst bli kvitt omtrent 10 prosent av sin totale beholdning, hovedsakelig klær i det nordamerikanske markedet, på grunn av lansering av nye produkter til forbrukerne, gjennom sine strategiske partnere og egen direkte kanal. Bruttomarginene forventes å falle 350 til 400 basispunkter i Q2 gjennom aggressiv verdinedsetting av produkter utenfor sesongen med høyere prisreduksjoner i egne kanaler og i grossistpartnere. I mellomtiden har presset på valutaen akselerert betydelig de siste tre månedene, på grunn av styrkingen av amerikanske dollar. Nike anslår at utslaget gjennom valutaen på rapporterte inntekter og Ebit for hele året, vil være henholdsvis rundt 4 milliarder dollar og 900 millioner dollar.


"Vi forsøker å danne et skille mellom vår styrke i fottøysegmentet og sesongmessig passende produkt og innovasjon, og sent ankommende klær som ble påvirket av fabrikknedleggelsene for et år siden," sa finansdirektør Matthew Friend til analytikere. "Så vi er veldig fokusert på å få ryddet opp i lageret av off-season-produkter som vi hovedsakelig har i Nord-Amerika, men også noe i både EMEA og APLA."

 

Lagernivåene forventes å nærme seg normalen innen utgangen av inneværende kvartal, 30. november, for å klargjøre for Nikes skifte mot mer fullpristilbud innen starten av Q3.

Nike realiserte rekordresultater i EMEA i løpet av 1. kvartal, da de totale inntektene økte med 17 prosent på valutanøytral basis til 3.333 millioner dollar fra 3.307 millioner dollar. Rapportert regionalt salg økte med bare 1 prosent, på grunn av valutapåvirkning. Regionalt fottøysalg toppet 2 milliarder dollar, opp 18 prosent valutanøytralt, og klessalget var 15 prosent høyere på valutanøytral basis til 1,15 milliarder dollar. Rapportert Ebit opp 11 prosent, EMEA's mest lønnsomme kvartal noensinne.Direktesalget økte 20 prosent, valutanøytralt, og Nikes digitale salg økte med 46 prosent.


Nike tror hele regnskapsåret vil ende på en lav tosifret, valutanøytral vekst.

På produktfronten hevder ledelsen at merkevarens flyt i månedene fremover vil være viktig for å vise virksomhetens særegne posisjon. De tror blant annet den nye klesinnovasjon, NIKE Forward; Air Max Scorpion, en ny signatur basketballkolleksjon og nye samarbeid vil gi gevinster.

Tilbake
 

Freddy Sobin blir ny sjef i XXL

 
Scandinavian Outdoor Award går til en 11-åring - genser fra Woolpower!
 
Donerte inntektene fra auksjonen til POW!
 
Nordmenn gravde dypt i lommeboka forrige uke
 
Suksess med bruktsalg på Black Friday