En ny strategisk retning gir Northug ny vind i seilene, selv om omstillingsåret 2023 var tøft.
Selskapet Brand Assist som utvikler, markedsfører og selger merkevaren Northug tok i 2023 en dristig beslutning om å sette satsingen på bekledning på hold. Dette resulterte naturlig nok i betydelig lavere omsetning, og omstillingen gav et negativt driftsresultat på minus 4,5 millioner kroner. Omsetningen landet på 20,3 millioner kroner. Selskapet ser imidlertid allerede resultatene av den strategiske dreiningen.
-Det pågår fundamentale, strukturelle endringer i bransjen, og tilpasningsevne er helt avgjørende. Som mange andre hadde vi store varelagre, men hadde et fornuftig innsalgsnivå. Allikevel valgte vi å fokusere på det vi har hatt størst suksess med, nemlig sportsbriller og sokker. I tillegg økte vi satsingen på netthandel. Det har gitt resultater, sier daglig leder i Brand Assist, Jon Inge Gullikstad.
God start på 2024
Etter noen krevende år, ser 2024 ut til å bli et godt år for Northug. Første halvår viser vekst i omsetning, lavere kostnader og høyere bruttofortjeneste. Særlig netthandelen viser betydelige vekst.
-Alt tyder på at vi får et betydelig bedre og positivt resultat i 2024. Store deler av bransjen blør grunnet høyere kostnader og noe lavere etterspørsel. For oss har det vært viktig å finne en stabil, bærekraftig og lønnsom retning. Det føler vi at vi gjør nå, og vi treffer særlig godt i volumsegmentet, sier Gullikstad.
Fortsatt fokusering og prioritering
Northug har det siste året gjennomgått en betydelig omstilling. Det tøffe arbeidet er i stor grad gjennomført, og sortimentsfokuset gjør at merkevaren står støtt med betydelig potensial for vekst.
-Northugmerkevaren er solid, og innenfor sportsbrillesegmentet er merkevaren nummer to i preferanse, og med en betydelig markedsandel. Til tross for turbulente år har ikke dette endret seg, og vi vil jobbe videre med å ytterligere forsterke posisjonen. Vi skal øke i volumsegmentet. sier Gullikstad.
Strategisk partnerskap
Til tross for at det har vært krevende år for sport- og fritidsbransjen, er Gullikstad positiv med tanke på fremtidsutsiktene. Han tror vi allerede mot inngangen til 2025 vil se en bedring og at flere vil oppleve vekst. Han peker på at sterke merkevarer med en tydelig posisjon vil være best rustet, og at det vil vokse frem nye type forretningsmodeller og partnerskap. Dette gjelder også for Northug.
-Vi er i ferd med å se på nye samarbeidsformer som vil gi Northug merkevaren økt distribusjon gjennom butikk. Dette kombinert med videre satsing på netthandel blir nøkkelen for den videre veksten og utviklingen av Northug. Det er også sannsynlig at dette vil bane vei for nye satsinger og produktkategorier i fremtiden, avslutter Gullikstad.