Meget god vinter ga økte salgstall for sportskjedene

Sportskjedene XXL, Sport1, Intersport, Stadion og Obs! solgte sportsutstyr for 3 milliarder i første kvartal 2023, det er 2,2 prosent mer sammenlignet med samme periode året før. Nordmenn har boltret seg i sportsbutikker med tilnærmet normal leveransesituasjon på vintervarer.


-Etter noen svært sterke år med kraftig vekst, var sportsbransjen gjennom en ventet korreksjon i 2022. Sportskjedene rapporterte nedgang for året 2022 med 9,3 prosent. Mange er derfor veldig spent på hvordan 2023 vil bli og hvordan året ville starte. De innrapporterte tallene fra sportskjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for mer enn 3 milliarder kroner – mot 2,9 milliarder kroner samme kvartal i 2022. Det blir en økning på 2,2 prosent, sier adm.dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

 

Strammere økonomi VS supervinter
Inflasjonen er langt høyere enn Norges Bank og andre styrende organer ønsker seg. Nordmenn med banklån kjenner på kroppen av renten stiger. Stort sett alt av varer og tjenester øker i pris. Strøm- og bensinprisene er høye. Mange nordmenn har dårligere råd.

 

-Det er godt kjent at været påvirker sportsbransjens omsetning. Og nettopp været spilte på lag med sportsbransjen for kvartalet. Det sentrale østlandet er «motoren» i sportsbransjen, og vinteren startet tidlig med snø og kulde før jul. En god del vintersportsutstyr ble dermed solgt i forbindelse med julehandelen og fortsatte med høy fart gjennom første kvartal i 2023, sier Hansen.

 

Skiinteressen i Norge står sterkt, og det ble preppet uendelig mange mil skiløyper i de lokale markene og på skidestinasjoner i fjellet. For 2022/23-vinteren anslår Norsk Sportsbransjeforening at det ble solgt omkring 260 000 par langrennsski. Dette er en nedgang på omkring 20 prosent sammenlignet med 2021/22 vinteren. Det har vært solgt veldig mange par ski til nordmenn de siste årene, og det forklarer nok i hovedsak nedgangen. Alpinsalget er jevnere fra år til annet, og ligger nokså stabilt på 100 000 par solgte ski.


Varelagrene

Etter pandemien har det vært utfordringer med tilgang på råvarer, press på produksjonskapasitet og til dels store logistikk utfordringer. Verdikjeden er fortsatt ikke helt friskmeldt, og mange forhandlere fikk ubehagelig store forsyninger av sko og sykler i fjerde kvartal, produkter som skulle kommet i andre kvartal. Det er krevende for forhandlere når kapital er bundet til varer som må lagres et halvt år før forbrukeren er interessert i varene. Nær sagt hele første kvartal har vært preget av nokså kraftige rabatter, og mange nordmenn har handlet rimelig sportsutstyr.

 

– Sport, friluftsliv og aktiv fritid står sterkt i den norske befolkningen. Sportsbransjeforening er glad for at mange nordmenn velger å være fysisk aktive. Vi gleder oss over at mange har benyttet seg av alpinanleggene, langrennsløypene og ellers all annen form for fysisk aktivitet, sier Trond Evald Hansen

 

God inngang på sommerhalvåret

Andre kvartal vi er godt inne i, ser lovende ut for sportsbransjen. Sykler, løpesko og friluftslivsutstyr meldes om å selge godt. Vi har tidligere signalisert at sykkelsegmentet har utfordringer med leveransene, det har påvirket tilbudet av sykler mer eller mindre i to år. Som nevnt har mange gode lagre med sykler tilgjengelig for forbrukeren i tiden vi er i.

Tilbake
 

Devold vokser med sikkerhetsklær

 
Sportsbransjedagen 2024
Utvidet Early Bird – påmelding til fredag 7.juni!
 
Henry Lloyd og Odlo med ny butikk i Bogstadveien
 
I møtet med eldrebølgen må sportsbransjen tenke nytt for å finne arbeidskraft i fremtiden
 
Krevende start på året for sportskjedene