Tallene gjelder nærmeste regnskapsår til 31 desember med unntak av Nike og Peloton. De følger fjerde kvartal. Tallene i tabellen er estimater gjort av den amerikanske utgaven av SGI og er ikke verifiserbare fakta. SGI har gjort sine estimater på grunnlag av publiserte data og kommentarer fra ledere i store offentlige selskaper, innspill fra private selskaper når det er tilgjengelig, andre kilder innen bransjen, og segment og historiske trender.

Tallene gjelder nærmeste regnskapsår til 31 desember med unntak av Nike og Peloton. De følger fjerde kvartal. Tallene i tabellen er estimater gjort av den amerikanske utgaven av SGI og er ikke verifiserbare fakta. SGI har gjort sine estimater på grunnlag av publiserte data og kommentarer fra ledere i store offentlige selskaper, innspill fra private selskaper når det er tilgjengelig, andre kilder innen bransjen, og segment og historiske trender.

Markedet for sportsutstyr vokste med 3,5% i fjor

Sporting Goods Intelligence, SGI, står bak analysen som viser at det globale sportsutstyrmarkedet vokste med 3,5 prosent, fra 80,6 milliarder dollar til 83,45 milliarder dollar, i løpet av fjoråret.


Datagrunnlaget samler SGI inn i en årlig studie av de 40 største produsentene av sportsutstyr i verden. Materialet stammer fra offentlig rapporterte tall, intervjuer med bedriftsledere, rapporter fra tredjeparter, ratingbyråer og andre kilder. Studien omfatter i all hovedsak hardvare. Tallene gjenspeiler engrosverdier og inkluderer DTC.

Størst vekst for fitness

Fitness var den raskest voksende sektoren, med 14,7 prosent totalt. Det amerikanske selskapet Peloton om produserer innendørs sykler og streaming av treningskurs, bidro kraftig med en vekst på 81,6 prosent. Godt over 95 prosent av Pelotons marked er innad i USA.

Sektoren for lagsport økte med 9,5 prosent takket være Adidas og Nike, som hadde en gevinst på henholdsvis 20,5 og 4,7 prosent.

Den relativt smalere vintersportssektoren bedret seg noe etter fjorårets sterke salg sent i sesongen.

Garmin leverte sterk topplinjevekst på 17,8 prosent innen elektronikk, mens Callaway med vekst på 11,1 prosent og Acushnet med vekst på 3,9 prosent, topper innen golf.


Delt opp i sektorer, er det bare outdoor som opplevde svak nedgang i fjor, med en tilbakegang på 4,8 prosent. Skytesporten, som utgjør en del av sektoren, sto ganske stille for tredje år på rad. For selskapet Newells Coleman var det også ganske vindstille, mens Johnson outdoor gikk opp 3,3 prosent og Yeti opp 17,3 prosent.

SGIs anslag for Amer Sports har en større feilmargin, fordi det nye morselskapet, AntaSports Products, ikke har lagt frem tallen sine.

Verdens største

Shimano er fortsatt verdens største utstyrsleverandør, med en markedsandel oppunder 4 prosent. Newell's Home & Outdoor er neste på listen med en markedsandel på 3,38 prosent – noe som inkluderer salget av utstyr utenfor sportskategorien.


De 10 største harvare-selskapene utgjorde til sammen 23,2 prosent av markedet, en liten nedgang fra 23,5 prosent i 2018. Dette står i kontrast til andre sportsmarkeder, for eksempel treningssko, der topp 10 selskaper står for 90 prosent av salget.


Rundt 14 utstyrsleverandører solgte produkter innen sportssegmentet for mer enn 1 milliard dollar, tre av disse solgte for over 2 milliarder dollar. Shimano sto alene for et salg på 3.331 milliarder dollar. SGIs søster-publikasjon i USA beskriver markedet som en samling av små- til mellomstore selskaper. Spesielt innen sektorer som spill og outdoor, går trenden mot smalere merkevareporteføljer i stedet for store enheter med merkevarer innen mange ulike sektorer.


Tilbake
 

Deltidsansattes rett til utvidet stilling

 
Stein Glømmi til minne
 
Unikt tilbud til sportsbransjeforeningens medlemmer
 
Beach Mountain AS og Response Nordic AS forener krefter
 
Nå må det bevilges penger til gange- og sykkeltiltak