Gode dager for sportsbransjen under Skarverenn-helgen

Skarverennet 2023 viste seg fra sin beste side, der 9000 deltagere kunne velge mellom turen fra Haugastøl til Ustaoset på 28 km, eller den lange turen fra Finse til Ustaoset på 37 km. Begge deler i strålende sol fra skyfri himmel og vindstille.



Skarverennet er unikt på mange måter, der deltagerne blir fraktet med tog til Finse for å gå på ski i høyfjellsterreng. Det er sesongavslutning for de aller fleste. Også eliteløperne, som alltid stiller sterkt. Disse-, og de andre konkurranseutøverne synes det er stas å gå forbi tusenvis av mennesker der starten for kvinnene er kl 12 og herrene kl 12.15. På den tiden har allerede mosjonistene kommet langt på vei mot Ustaoset, de første starter skituren over fjellet tidlig på morgenen. Konkurranseutøverne tar igjen stadig flere mosjonister på veien mot mål. På den legendarisk «Jägertoppen», ca 8 km før nedkjøring mot mål er det fest og god stemning med blide skiløpere. Når solen sto øverst på himmelen uten en sky foran seg som i år, var naturlig nok stemningen elektrisk på «Jägertoppen».

 

For sportsbransjen er Skarverennet en god arena for å vise seg frem og selge varer. Brav sin «Head of wholesale» Gina Loven forteller at for deres merkevarer er arrangementet veldig viktig. Swix er en stor aktør både utenfor- og inne i Geilohallen. Utenfor tilbys det smørehjelp og inne selges det skiklær, staver og smøreprodukter. Da Norsk Sportsbransjeforening sin utsendte var innom Swix området i Geilohallen tidlig fredag ettermiddag var det en strøm av mennesker som handlet sportsutstyr til svært fordelaktige priser hos Swix og de andre merkevareeierne.

 

Også Devold og Madshus meldte om meget god trafikk og var strålende fornøyd med Skarverennet. Bergans, Ultimate Nordic, Northug og Craft var noen av de andre store og kjente merkevarene som var til stede.

 

Det er Intersport som driver Skarverennsbutikken, mens det er ansatte fra merkevarene selv som stiller med folk. Sportsbransjen.no fanget opp fra «gode kilder» at det historisk selges varer for ca kr. 1000.- per deltager. Dvs; når det er 9000 deltagere til Skarverennet, så omsetter Skarverennsbutikken for ca 9 millioner. Nå har det vært to år med sol i Skarverennet. Det er ingenting som er bedre for rekrutteringen til skirennet enn nettopp fint vær. Norsk Sportsbransjeforening, sammen med Geilo IL og ganske sikkert alle sportsbransjeaktørene, krysser fingrene for at maks antall deltagere på 13 000 finner sted til neste år, da arrangementet går av stabelen 20.april. Det blir det også bedre butikk for sportsbransjens mange aktører.

 

I tillegg til Skarverennsbutikken i Geilohallen holder Geilo sine sportsbutikker åpent med gode tilbud gjennom helgen. Og i den lille bygda er hele fire ulike aktører representert; Geilo sport, Intersport Geilo, Sport1 Geilo og Sport Outlet. Det står dermed ikke på konkurransen blant butikkene, og det var nok mange Skarverennsdeltagere som reiste hjem fra Geilo med nytt og fint sportsutstyr.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer