Nordmannen Bjørn Gulden (57) er ansatt som administrerende direktør for sportsgiganten Adidas.
Gulden tar over sjefsjobben i Adidas 1. januar, mens nåværende konsernsjef Kasper Rørsted går av 11. november. Frem til Gulden tar over er det finansdirektør i Adidas, Halm Ohlmeyer, som skal styre i overgangsperioden.
Bjørn Gulden har vært administrerende direktør i Puma SE siden 2013. Men han kan også se tilbake på en periode i Adidas som blant annet Senior Vice President of Apparel og Accessories fra 1992 til 1999. Gulden har også vært administrerende direktør i det danske smykkemerket Pandora, administrerende direktør for Europas største skobutikkjede Deichmann, president for Rack Room Shoes, og har hatt ulike lederstillinger i Helly Hansen. Han er også styreleder i Salling Group, Danmarks største matvareforhandler.
Men Gulden er også tidligere fotballspiller og har blant annet spilt for tyske 1. FC Nürnberg i 2. Bundesliga og Bryne og Strømsgodset her hjemme.
Han har også spilt profesjonell håndball for Haslum.
– Vi er veldig glade for å kunne ønske Bjørn Gulden velkommen tilbake til adidas. Bjørn Gulden har nesten 30 års erfaring fra sportsutstyrs- og skobransjen. Som et resultat kjenner han bransjen ekstremt godt og trekker på et rikt nettverk innen sport og detaljhandel. Som administrerende direktør i Puma fornyet han merkevaren og ledet selskapet til rekordresultater. Representantskapet i adidas AG er overbevist om at Bjørn Gulden vil lede adidas inn i en ny æra av styrke og ser veldig frem til et vellykket samarbeid, sier Thomas Rabe, styreleder i adidas AG.
Det er noen utfordringer som må løses i det kommende regnskapsåret til Adidas, under ledelse av nylig utnevnt administrerende direktør Bjørn Gulden.
9.november nedjusterte selskapet forventningene til årsresultatet for 2022, for tredje gang siden 26. juli. Årsakene er blant annet en forverring av trafikktrender i Stor-Kina, for høy lagerbeholdning, og beslutningen fra oktober om å avslutte Yeezy-partnerskapet med Kanye West.
"Markedet endret seg i begynnelsen av september da etterspørselen i vestlige markeder avtok og trafikktrendene i Stor-Kina forverret seg ytterligere. Som et resultat så vi en betydelig lageropphoping i hele bransjen, noe som førte til høyere salgsfremmende aktivitet i løpet av resten av året, noe som i økende grad vil ha en negativ påvirkning på inntektene våre, sier adidas CFO Harm Ohlmeyer. "Men vi ser positivt på entusiasmen for det kommende FIFA World Cup, som allerede gir merkbar vekst i vårt fotball-segment. Og i Nord-Amerika forbereder vi oss på en spennende kommende basketball-lansering."
Adidas forventer nå at årsresultatet fra videreført virksomhet vil nå 250 millioner euro, halvparten så mye som de 500 millioner euro som ble anslått i forrige måned, og bare 19 prosent av de 1,3 milliarder euro som ble spådd den 4. august.
De årlige valutanøytrale inntektene anslås nå å øke med en en-sifret prosent, ned fra forventningene om 11 til 13 prosent vekst som ble offentliggjort tidligere i år.
FY22-driftsmarginen er nå ventet til rundt 2,5 prosent, godt under de 9,4 prosentene i FY21. FY22-inntektene forventes å stige forsiktig. Salget i EMEA er forventet å bidra med en høy ensifret prosentvis vekst i år, med Nord-Amerika som vokser med ca. 15% og Asia-Stillehavet, opp under 10%. Mens Stor-Kina forventes å ha en sterk tosifret prosentvis nedgang i årlig omsetning i FY22, er veksten i Latin-Amerika sett på som økende mellom 30-40 prosent år-over-år.