XXL-sjef Pål Wibe er ikke fornøyd med utviklingen. I dag la selskapet ut kvartalstallene, og Wibe sier hovedårsaken til salgsnedgangen på ca. 120 millioner kroner skyldes mangel på sykler.
– 100 millioner tapt på sykkel er ikke tilfredsstillende, sier Wibe på presentasjonen. Årsaken er leveringstrøbbel.
Omsetningen endte på rett i underkant av 2,7 milliarder kroner, mot 2,82 milliarder kroner i fjor. Selskapet hadde omsetningsfall i samtlige markeder.
Resultat før skatt endte på 104 millioner kroner. Det er ned fra 196 millioner kroner i samme kvartal i fjor.
Driftsresultat før av- og nedskrivninger endte på 336 millioner kroner, mot 420 millioner kroner i samme periode i fjor.
E-handel har vokst over flere år, og sportskjeden viser til fortsatt vekst i salget av sportsutstyr over nett, også etter at samfunnet nå er åpnet opp.
XXL hadde vekst i online-satsingen i alle markeder. E-handelen vokste med 18 prosent selv med forsinkelser av innkommende varer og åpne fysiske butikker i hele perioden.
Wibe sier online vil fortsette å være et satsingsområde, og at de har fått godkjent å investere og utvikle online-tjenesten ytterligere fremover.
– Ta markedsandeler er jobb nummer 1, understreket Wibe under dagens presentasjon.