Sportskjedenes andre kvartal

Sportskjedene Sport1, Intersport, Anton Sport, Löplabbet (Sport Holding), XXL, Stadion, Obs! og Stadium Outlet solgte sportsutstyr for litt over 3 milliarder i andre kvartal 2024, det er 3,8 prosent mindre sammenlignet med samme periode året før. Kombinasjonen av høyt salg under pandemien, dyrtid og en liten porsjon psykologi påvirker salget i sportsbransjen.



-Etter noen svært sterke år med kraftig vekst, har sportsbransjen vært gjennom en ventet korreksjon etter pandemien. Sportskjedene rapporterte en liten omsetningsnedgang for året 2023 med 2,9 prosent. Mange er derfor veldig spent på hvordan 2024 vil bli og hvordan året ville starte. De innrapporterte tallene fra sportskjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for litt over 5,7 milliarder kroner første halvår 2024 – mot litt over 6,1 milliarder første halvår 2023. Det blir en nedgang på 7 prosent, sier adm.dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. -Det var særlig første kvartal hvor nedgangen mot fjoråret var stor, fortsetter han.

 

Pandemiens effekter og litt psykologi

Det er beskrevet gjentatte ganger at pandemiens voldsomme salgstall gir korrigerende effekter for sportsbransjen også i 2024. Nordmenn med banklån kjenner den høye renten på kroppen. Det har vært kraftig prisøkning i flere sektorer. Nordmenn på utenlandsferie har kjent på effektene av svak norsk krone. Likevel vet vi at gode lønnsoppgjør har gitt nordmenn bedre realøkonomi. Sparingen blant nordmenn øker; «Økte inntekter og redusert konsum ga høyere sparing enn kvartalet i forveien. Husholdningenes sparerate i første kvartal 2024 er beregnet til å være 6,6 prosent, som er en betydelig oppgang fra nivået i fjerde kvartal 2023», skrev SSB i pressemeldingen om det siste nasjonalregnskapet som ble publisert 5. juni.

 

-De fleste sportskjedene, særlig de som retter seg mot lavprissegmentet, ser et mønster i at rimelige varer fortsatt selger bedre enn dyrere varer, mens de sportsbutikkene som selger kjente merkevarer med høyere prispunkter også viser til godt salg og er veldig fornøyd med utviklingen. Markedet er fragmentert, sier Trond Evald Hansen. - Vi tror det er noen psykologiske effekter som slår inn der det kraftige fokuset på dyrtid til en viss grad påvirker nordmenns kjøpemønster, fortsetter Hansen.

 

Krevende sykkelsalg, økt hjelmsalg og kø på sykkelverkstedene

Sykkel er en viktig kategori i sportsbransjen. Salget ble kraftig redusert i 2023 til ca 275 000 solgte sykler mot rekordåret i 2020 med over 400 000 solgte sykler. Under årets andre kvartal, tiden på året der suget etter sykler naturlig nok er størst, ser vi at nordmenn holder igjen på kjøp av kostbare produkter. Elsykler over 30 000 kroner har bremset kraftig.

 

Etter at det ble hjelmpåbud på el-sparkesykler for barn under 15 år, har det gitt gode effekter på salg av hjelmer. Landets sykkelverksteder reparerer og vedlikeholder sykler mer enn noen gang.

 

Løping – en megatrend

Det settes salgsrekorder på løpesko. Ifølge rapporter fra faghandelsbutikker som er særlig sterke på løpssegmentet, er det stadig flere unge mennesker som løper.

 

Det er fortsatt mange som løper med mål om å konkurrere, der de nye løpeskoene bidrar godt til å sette rekorder, men den sterke trenden er likevel fokus på løpsglede og felleskap. Løpesko har vært gjennom en voldsom innovasjon de siste årene, der karbonplater og mellomsåler gir bedre skyv og -demping. De nye skoene er langt mer skånsomme for beina og bidrar til å redusere faren for skader. Tidligere var den «typiske» ivrige løperen pluss 30 år. Nå er det langt flere tenåringer og 20-åringer som driver løpsbølgen.


Varelagre, valuta og lønnsomhet

Etter pandemien var det utfordringer med tilgang på råvarer, press på produksjonskapasitet og til dels store logistikk utfordringer. Det bidro bl.a. til mangel på enkelte varer og for sene leveranser. Verdikjeden er nå langt på vei friskmeldt. De store salgskampanjene som dominerte og preget sportsbransjen i 2023, ser man ikke like sterkt i 2024. Men at det er tøff konkurranse i sportsbransjen er det liten tvil om.

 

-Den svake norske kronen påvirker lønnsomheten. Dagens dollar- og eurokurs 10 – 20 prosent høyere enn for bare to år siden, bidrar negativt på brutto margin for sportsbransjen der nesten all handel er med utlandet og i de nevnte valutaene, sier Trond Evald Hansen

 

Variert juli

Tredje kvartal, vi er godt inne i, gir ingen entydige signaler om fremgang for en samlet sportsbransje. Noen forteller om godt salg i sommer, mens andre er viser til salgstall omtrent som året før. Det meldes om god tilgjengelighet på stort sett alle produktkategorier i sportsbransjen. Det er god tro på at også den store frilufts kategorien hever seg frem mot høstferien.

 

En bransje i stor endring
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort for 2022, sto sportskjedene for 53 prosent av alt salg av sportsutstyr. Norsk Sportsbransjeforening vil jobbe frem nye beregninger for de totale sportsbransjetallene for 2023 i løpet av høsten 2024.

Tilbake
 

Rabattene dreper lønnsomheten

 
Adidas inngår langsiktig partnerskap med NFIF
 
ISPO trengs av alle
 
-Det er i møte med mennesker at utvikling skjer
ISPO 2024*
 
HH og Norrøna; -det er behov for en møteplass
ISPO 2024*