Sport, friluftsliv og aktiv fritid står sterkt i den norske befolkningen. Illustrasjonsfoto; Devold Breeze.

Sport, friluftsliv og aktiv fritid står sterkt i den norske befolkningen. Illustrasjonsfoto; Devold Breeze.

Mild vinter og logistikktrøbbel stoppet veksten

Sportskjedene klarte ikke å slå det elleville første kvartalet i 2021 som hadde en vekst på 25 prosent. Da var det kaldt og snø i store deler av landet. Første kvartal 2022 ble noe mer krevende på grunn av mild vinter og forsinkelser i vareleveranser. Sportskjedenes samlede omsetning gikk ned med 11,1% sammenlignet med samme periode året før. Likevel ble vinteren, sett under ett god.


– Når vi ser vinteren under ett, fjerde kvartal 2021 og første kvartal 2022, endte omsetningen ned 1,2 %. Sportsbransjen fikk julegaven i 2021 før julaften, i form av kulde og snø. Det var gode skøyte- og ski muligheter og mange nordmenn fikk sporty julegaver. Den milde starten på 2022 i tillegg til renteheving, rekordhøye strømpriser og bensinpriser ga visse effekter på salgstallene. De innrapporterte tallene fra sportskjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for mer enn 2,9 milliarder kroner i første kvartal 2022 mot 3,3 milliarder kroner på samme tid året før, en nedgang på 11,1 prosent. Ser man samlet på vinteren, må den sies å være nokså god tross en liten nedgang mot forrige vinter, sier administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

Mild og snøfattig vinter
Når det er mildt og snøfattig selges det ikke like mye ullklær, skijakker og skibukser eller andre småvarer som under en god vinter.

 

Skiinteressen i Norge står sterkt og ingen land i verden, bortsett fra Russland, selger så mange par langrennsski som i Norge. For 2021/22-vinteren anslår Norsk Sportsbransjeforening at det ble solgt omkring 300 000 par langrennsski. Dette er en nedgang på omkring 10 prosent sammenlignet med 2021. Alpinsalget er jevnere fra år til annet, og ligger nokså stabilt på 100 000 par solgte ski.


Koronaeffekten

Selv om vi i Norge lever et liv omtrent som før Koronapandemien rammet oss, er verden ellers langt i fra friskmeldt. Tilgang på råvarer, kamp om produksjonskapasitet og krevende fraktforhold fra produksjonslandene, særlig i Asia, har gitt sportsbransjen utfordringer. Stadig flere varekategorier opplevde forsinkelser, som igjen påvirket kundetilbudet til en viss grad i første kvartal. Nordmenn møtte langt i fra tomme butikker, men enkelte varemerker i enkelte kategorier var til dels kraftig forsinket. Mange leverandører måtte ty til flyfrakt for å få varer til Norge.

 

– Sport, friluftsliv og aktiv fritid står sterkt i den norske befolkningen. I de to årene Norge har vært helt eller delvis nedstengt, har veldig mange opplevd at det er mye mental helse i fysisk aktivitet. Norsk Sportsbransjeforening er glad for at nordmenn velger å være fysisk aktive. Vi gleder oss spesielt over at mange som ikke har vært aktive tidligere har funnet en aktivitet de liker de to siste årene.

 

God inngang på sommerhalvåret

Andre kvartal vi er godt inne i, ser lovende ut for sportsbransjen. Hjemmetreningsutstyr, sykler, løpesko og friluftslivsutstyr meldes om å selge godt. Vi har tidligere signalisert at sykkelsegmentet har utfordringer med leveransene, det påvirket tilbudet av sykler forrige sommer. Mange forhandlere mottok sykler så sent som i tredje og fjerde kvartal 2021. Disse syklene er tilgjengelige for forbrukerne nå og det er per tid godt med sykler tilgjengelig. Bransjen er likevel noe bekymret for at årets leveranser også kommer så sent at det vil påvirke sesongens sykkelsalg.

 

En bransje i stor endring
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres her er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort for 2020, sto sportskjedene for 57 prosent av alt salg av sportsutstyr. Norsk Sportsbransjeforening vil jobbe frem nye beregninger for de totale sportsbransjetallene for 2021 i løpet av høsten 2022. Leverandører som når sluttbrukeren direkte, e-handel og bredt vareutvalg er handelskanaler som tar markedsandeler fra de tradisjonelle sportsfaghandlerne.

 

Omsetning per kvartal i sportskjedene:

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy