Brav tjente 110 millioner kroner i fjor

Etter tre år med sviktende lønnsomhet, ble 2021 et godt år. Men, toppsjefen Espen Falck Engelstad legger ikke skjul på at starten 2022 har vært tøffere igjen. "Nå gjelder det å ikke la panikken ta oss".


Etter at Engelstad tok over ledelsen i Brav i 2020 er det gjennomført en større omorganisering, ombemanning for blant annet å øke innovasjonstakten og satse mer målrettet på egne distribusjonskanaler.


I fjor omsatte konsernet for totalt 1,22 milliarder kroner, en vekst på litt over ni prosent fra året før. Resultat før skatt endte på 110 millioner kroner, mot et underskudd på 34 millioner kroner året før og minus 6,8 millioner kroner i 2019. I 2018 ble det et overskudd på knappe tre millioner kroner.

Hittil har Brav åpnet syv egne butikker, som i fjor omsatte for rundt 100 millioner kroner til sammen. Etter snuoperasjonen endte driftsmarginen i fjor på solide 9,1 prosent, skriver DN.


Engelstad sier de har planer om å åpne tre nye butikker i 2022– en Swix-butikk i Norge, og to Lundhags-butikker i Sverige.


Brav har datterselskaper i blant annet Sverige, Tyskland, USA og Japan, og inntil nylig også i Russland. Etter invasjonen av Ukraina valgte Brav umiddelbart å stanse all virksomhet i Russland, og nylig omtalte E24 at Brav hadde trukket seg helt ut fra landet.

Tøffere marked

Så langt i 2022 har det vært et tøft marked for sportsbransjen og varehandelen for øvrig. Mye kan tyde på at folk handlet fra seg under pandemien, samtidig som økte renter, høy prisvekst og krig har gjort forbrukerne mer tilbakeholdne.

Den sterke etterspørselen under pandemien fikk mange aktører i handelen til å øke sine innkjøp. Dette, kombinert med store forsinkelser i verdikjeden og en fallende etterspørsel, har resultert i kraftig lageroppbygging for mange. 


– Nå gjelder det å ikke la panikken ta oss, en priskrig vil ingen tjene på. Vi kan ikke la kortsiktige vibrasjoner føre til hverken massiv prisdumping eller ukloke, kortsiktige handlinger. I Brav har vi heldigvis en eier som forstår dette. Vi holder stø kurs og må bare stå gjennom det som måtte komme i perioden fremover, sa Engelstad til Dagens Næringsliv.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy